Vloggende BAMmer op het spoor

Als ploegleider werkt hij op een gigantische stopmachine op het spoor. Meestal in de nacht en in het weekend. Tussendoor is hij vlogger. Astronaut André Kuipers, prinses Laurentien, minister Cora van Nieuwenhuizen en vele interessante BAM-collega’s heeft hij inmiddels geïnterviewd. Veelzijdig als hij is, heeft Martijn heel wat in zijn mars.

‘In ons werk corrigeren mijn collega’s en ik de ligging van het verzakte spoor en vernieuwen ook het spoor.'

 

'Ik ben al vijftien jaar in dienst bij BAM. Mijn eerste functie was bediener op de stopmachine. Daarna ben ik via de functie machinist doorgegroeid naar ploegleider (sinds 2012). Samen met mijn team zorgen we ervoor dat de sporen in heel Nederland veilig en betrouwbaar zijn.’

Steeds meer treinen

Martijn vult aan: ‘In ons werk corrigeren mijn collega’s en ik de ligging van het verzakte spoor en vernieuwen ook het spoor. Dat gebeurt met name in de nacht en het weekend. Er is tegenwoordig bijna geen dagdienst meer. Ons werk is heel onregelmatig in zijn onregelmatigheid. Dat is soms zwaar. Er moeten steeds meer treinen over het spoor rijden, waardoor we ons werk op korte termijn in een kortere periode moeten plannen.'

Treinliefde sinds de Betuweroute

‘Je zou verwachten dat ik van kleins af aan treinengek of ‘spoorofiel’ ben’, glimlacht Martijn. ‘Maar dat kwam pas na mijn opleiding Civiele Techniek, toen ik als maatvoerder aan het werk was bij de aanleg van de Betuweroute. Ik zag daar het spoormaterieel van BAM Infra Rail voorbijkomen. Hoe indrukwekkend. Ik was meteen verkocht. Het leek me super zo'n machine te bedienen. Ik heb meteen intern gesolliciteerd en ik werd aangenomen.’

 

‘Soms werk ik ook nog wel op de stopmachine. Zo houd ik mijn kennis op peil.' 

 

Blindelings vertrouwen

‘Op een normale werkdag (of eigenlijk werknacht) verzamelen we bij een opstelpunt, ergens in het land waar het materieel staat opgesteld. Vervolgens rijden we met de werktrein naar het project. Als alle veiligheidsmaatregelen zijn getroffen en het spoor buiten dienst is, kunnen wij aan de slag.’ Martijn vervolgt: ‘Vooraf hebben we het spoor ingemeten. We weten hoeveel we het spoor moeten verhogen. Als ploegleider coördineer ik alles vanaf buiten. Alle collega’s op en rond de trein stuur ik aan. Spoorwerk is echt teamwerk. Je doet alles samen en vertrouwt elkaar blindelings. Werken bij nacht en ontij schept een band.’

‘Soms werk ik ook nog wel op de stopmachine. Zo houd ik mijn kennis op peil. Het is belangrijk onze machine goed te kennen. Daarom doen we elk jaar zelf groot onderhoud aan al ons materieel. Echt ‘learning by doing’. Met hulp van de leverancier leren we op deze manier ons materieel door en door kennen.’

Mijn spoorkennis gaat digitaal

‘Ik denk nog vaak terug aan het project West Oost Passage Amsterdam Centraal. Eén van mijn favoriete projecten. Al onze grote railmachines, midden op het centraal station van Amsterdam, terwijl de helft van de treinen gewoon doorrijdt. Zo’n indrukwekkend beeld. Wij bouwden de tunnels onder het station en vernieuwden de sporen’, vertelt Martijn enthousiast. ‘Maar ook heb ik laatst de eer gehad om mee te werken aan het digitaliseringsproces rondom ons materieel. Iets heel anders, maar enorm interessant. Alle tekeningen en formulieren die we buiten nodig hebben bij de inzet van de stopmachine, moesten we in dit digitaliseringsproces opnemen. Enorm handig om hierover mee te denken als spoorexpert van buiten.’

 

‘Best spannend om een minister of een BN’er te interviewen, vooral in het begin.'

 

Leren vloggen met hulp van mijn dochters

‘Naast mijn werk op het spoor heb ik tussendoor tijd voor andere activiteiten. Eén zo’n activiteit is vloggen voor BAM. In 2017 zocht de afdeling Communicatie nieuwe, interne vloggers. Ik trok de stoute schoenen aan en maakte met de hulp van mijn partner en dochters een grappig filmpje. Ik werd aangenomen’, lacht Martijn. ‘Sinds 2017 ga ik regelmatig met filmcameraman Gerard de Graaff en collega’s van de afdeling Communicatie op pad. Ik kom op de meest interessante projecten.’

Mijn muze, Ellen ten Damme

‘Boswachter Arjan Postma, trendwatcher Vincent Everts, prinses Laurentien en minister Cora van Nieuwenhuizen en andere ministers heb ik inmiddels al gesproken. Naast natuurlijk vele interessante BAM-collega’s. Persoonlijk vond ik het interview met mijn muze Ellen ten Damme (actrice, danseres, pianist, red.) het leukst om te doen. Ik kwam haar tegen op het project de Rotterdamsebaan als beschermvrouwe van de Victory Boogiewoogie tunnel’, vertelt Martijn enthousiast.

 

‘Best spannend om een minister of een BN’er te interviewen, vooral in het begin. Een training presentatietechniek en de hulp van de afdeling Communicatie hebben me enorm geholpen. Door het vloggen kreeg ik regelmatig de kans om dagvoorzitter te zijn bij interne bijeenkomsten. Een nieuwe ervaring voor mij. Helaas door corona is dit nu even niet aan de orde.’

Iedereen is gelijk

‘Een andere activiteit van mij is het mede organiseren van de Open Collaboration Day.’

Tijdens deze bijeenkomsten voor alle BAM-collega’s is het leggen van verbindingen en het leren kennen van de ander enorm waardevol.

Martijn gaat verder: ‘Vanaf het begin was ik een enthousiaste bezoeker van deze bijeenkomst. Toen een collega mij vroeg of ik het leuk vond eenmalig zo'n bijeenkomst mee te helpen organiseren, zei ik meteen ja. Dat bleek een blijvertje, want ik ben nooit meer weggegaan. Ik vind het leuk om mensen samen te brengen en zo de samenwerking binnen BAM te verbeteren. Het thema Diversity & Inclusion van één van de Open Collaboration Days vond ik bijzonder. Het feit dat iedereen gelijk is, spreekt me aan.'

‘BAMmer in hart en nieren’

‘Terugkijkend op vijftien jaar werken bij BAM heb ik zoveel vakbekwame collega’s binnen BAM leren kennen. En ik herinner me zoveel interessante projecten waaraan ik heb gewerkt of waar ik als vlogger ben geweest. Overal waar ik kom binnen BAM, herkennen ze mij. We hebben gelijk een binnenkomer om over te praten. Ik heb inmiddels een flink netwerk opgebouwd. Ook handig in mijn functie. Ik ben blij dat ik de ruimte heb gekregen mezelf te ontwikkelen in mijn functie. En dat ik ook meer mag doen dan alleen mijn werk. Je mag inmiddels wel stellen dat ik een ‘BAMmer in hart en nieren’ ben.’