Op het juiste adres

Na zijn afstudeerstage bij BAM Infra Asset Management besloot Business Consultant Ruben Bos bij BAM te gaan werken. De plek waar hij zijn carrière start. Een goede keus! Hij wil graag zichtbaar impact hebben op de maatschappij. Daarvoor is hij bij BAM op het juiste adres.

Februari 2020. Vol enthousiasme begint Ruben Bos aan zijn afstudeerstage bij BAM Infra Asset Management. Hij is bijna klaar met zijn master Business Development and Entrepreneurship aan de Universiteit Utrecht. Tijdens zijn afstudeerstage doet hij onderzoek naar business modellen die veranderen door het aanbieden van digitale diensten.

Ruben vertelt: ‘Een heel interessant onderwerp om te onderzoeken hoe digitalisering business modellen verandert. En hoe je processen daarop moet aanpassen. Ik kwam terecht in een dynamisch jong team. Het waren acht leuke dagen op kantoor in Gouda! En toen kwam Corona en zat ik ineens thuis. Echt heel gek. Vanaf dat moment heb ik bijna uitsluitend vanuit huis gewerkt. Werken vanuit huis lukt natuurlijk wel. Collega’s weten elkaar te vinden. Maar het is toch anders. Dat persoonlijke contact mis ik zeker.’

 

‘Net zoals privé wil ik in mijn werk ook met tastbare dingen bezig zijn. De concreetheid van bouwprojecten inspireert mij.'

 

Impact

In zijn vrije tijd sleutelt Ruben veel aan zijn motor. Een Honda CX500 uit 1980. Hij vindt het leuk om dingen te maken. Eigenlijk beleeft hij meer lol aan het sleutelen aan zijn motor dan aan het toeren. Ook last hij moderne, stalen meubels. Van barkrukken tot tafelframes. In zijn huiskamer staan een paar unieke exemplaren.

‘Net zoals privé wil ik in mijn werk ook met tastbare dingen bezig zijn. De concreetheid van bouwprojecten inspireert mij. De impact die dat heeft op de maatschappij. Het maakt je trots als je aan een bepaald project hebt meegewerkt. Dat is de reden dat ik heb gekozen voor een bouwonderneming zoals BAM‘, aldus Ruben.

 

Startup

De laatste jaren verandert er binnen de infrastructuur veel op onderhoudsgebied. Data zijn steeds belangrijker. Manuele handelingen maken plaats voor digitale handelingen. Zo maken wij gebruik van technieken als AI en machine-learning om onderhoud en inspectie te digitaliseren.  We kunnen met deze digitale manier van inspecteren veiliger, sneller en efficiënter inspecteren. Bijvoorbeeld met ADAPT Geleiderail of ADAPT Asfalt.

Ruben vervolgt: ‘Ik werk binnen BAM Infra Asset Management bij de afdeling Commercie en Innovatie. Je kan dat vergelijken met een soort startup binnen BAM. Dat vind ik best bijzonder voor een grote bouwonderneming. Een enthousiast team van jonge mensen dat bezig is met het ontwikkelen van digitale diensten. Ik pak de projectcoördinatie op van verschillende projecten, bijvoorbeeld voor ADAPT Geleiderail. In de breedste zin van het woord. Van het schrijven van een marketingstrategie tot de voorbereiding van verschillende promotiematerialen of het coördineren van een ontwikkeltraject. Laatst heb ik onze scanauto in actie gezien op het project de Rotterdamsebaan. Dat is nou precies de reden dat ik werk voor een bouwonderneming. Mooi om te zien dat onze plannen buiten tot leven komen.’

 

'In ons online dashboard zie je welke geleiderails in het areaal, nu of later, onderhoud nodig hebben. De opdrachtgever weet zo in één oogopslag precies wat er moet gebeuren.’

 

In één oogopslag

Eén van de nieuwe digitale diensten die we binnen BAM Infra Asset Management opzetten, is ADAPT Geleiderail. Wij digitaliseren de inspectie van geleiderails (red. vangrails) met onze unieke oplossing. Wij geven onze opdrachtgever hiermee een actueel, betrouwbaar en compleet inzicht in de staat van alle geleiderails.

Ruben legt uit: ‘Met deze nieuwe dienst veranderen wij de inspecties van manueel naar digitaal. Monteurs hoeven niet meer ‘s nachts te werken. En niet meer elke honderd meter uit hun auto stappen om met waterpas en duimstok te meten of de geleiderail scheef staat. Een scanauto rijdt met het reguliere verkeer mee en scant met Lidar en camerabeelden alle geleiderails. Wegafzettingen zijn niet meer nodig. Het verkeer stroomt gewoon door. In ons online dashboard zie je welke geleiderails in het areaal, nu of later, onderhoud nodig hebben. De opdrachtgever weet zo in één oogopslag precies wat er moet gebeuren.’

 

‘Een toekomst bij BAM? Ja, die is er zeker. Ik ben nog lang niet klaar bij BAM.'

 

Deze digitale manier van werken heeft veel voordelen:

  • Veiliger voor zowel weggebruikers als inspecteurs.
  • Minder hinder voor weggebruikers.
  • Een actueel, betrouwbaar en compleet inzicht in de staat van de geleiderails vertaald in een overzichtelijk dashboard.
  • Efficiëntere en tijdbesparende manier om inzicht in het areaal te hebben.

 

Legio mogelijkheden

‘Een toekomst bij BAM? Ja, die is er zeker. Ik ben nog lang niet klaar bij BAM. Voor mezelf zoek ik nog uit wat ik leuk vind en wat ik allemaal wil doen. Dat is het voordeel van het werken bij een bedrijf zoals BAM. Zoveel mogelijkheden. In de toekomst wil ik graag leren hoe ik iemand kan begeleiden in zijn functie en op persoonlijk vlak. Hoe kan je iemand verder helpen? Van het begeleiden van een stagiair tot aan leiding geven van een team. Maar dat is nu nog niet aan de orde. Toekomstmuziek wat mij betreft, ’ besluit Ruben.