Veilig fietsen bij winters weer dankzij gladheidsmeldsysteem

Tijdig en voldoende strooien op basis van lokale meetgegevens.

Ze staan op honderden locaties in Nederland. Gladheidsmeldsystemen. En ze geven real time informatie over de lokale situatie van het wegdek. Dat stelt wegbeheerders in staat om op tijd te strooien. En tegelijkertijd ook weer niet onnodig (veel) te strooien.

Hoe werkt het gladheidsmeldsysteem?

Sensoren in het wegdek meten de temperatuur, of het wegdek nat is en hoeveel zout er nog op ligt. Sensoren langs de weg meten de luchttemperatuur, luchtvochtigheid en neerslag. Ook kan de windsnelheid en -richting en de hoeveelheid zicht worden bepaald. Via een onderstation zijn de sensoren gekoppeld aan het meldsysteem. Zo krijgen wegbeheerders op tijd een melding bij verwachte gladheid. Dit voorkomt te laat strooien, maar ook te vroeg en dus te veel strooien.

Ook mogelijk bij (snel)fietsroutes

Het merendeel van de gladheidsmeldsystemen bevindt zich in Nederland in het wegdek van en langs auto(snel)wegen. Ook kunnen we deze systemen installeren bij (snel)fietsroutes. Denk aan bruggen die bij winterse weersomstandigheden verraderlijk glad kunnen zijn. Zo hebben we onder meer de Snelbinder in Nijmegen, de Speelbrug in Gouda en de houten brug aan het Componistenpad in Almere voorzien van een gladheidsmeldsysteem. Binnenkort volgt de brug aan het Woonhavenpad in Lelystad.

Het materiaal van de fietsbruggen vormt geen belemmering voor het plaatsen van de wegdeksensoren. Of het nu hout, aluminium, staal of composiet is. Bij langere bruggen zorgen we verder voor een slimme oplossing voor het plaatsen van de sensoren die normaliter naast de weg staan voor het meten van de neerslag en luchttemperatuur en -vochtigheid.