Netwerk operations center (NOC)

Het kloppend hart van de afdeling Beheer en onderhoud is ons NOC. Diverse functionaliteiten van de netwerken monitoren we daar continu (proactief).

Wij beschikken over een uitgebreid Netwerk Operations Center (NOC) waar diverse functionaliteiten van de netwerken continu en proactief worden gemonitord. Het is het kloppend hart van de afdeling Beheer en onderhoud.

Vanuit het NOC beheren en bewaken goed opgeleide en gecertificeerde medewerkers diverse netwerken op basis van het ITIL principe. Op afstand en 24/7 bereikbaar. Hiermee regisseren wij:

  • Uitvoeren van onderhoud
  • Proactief signaleren van onregelmatigheden en verstoringen
  • Uitvoeren van werkzaamheden aan netwerken en systemen in verband met wijzigingen of verhuizingen
  • Testen en implementeren van software updates en bugfixes
  • Configuratie-, wijzigings-, prestatie- en capaciteitsbeheer
  • Periodieke updates over de status, prestaties en de belasting van het netwerk

Problem management

Verlaging van het aantal verstoringen en klachten, leidt tot lagere kosten en hogere kwaliteit van de dienstlevering. Met zogenoemde trendanalyses creëren we een totaalbeeld van probleemlocaties en/of verbindingen. Hiervoor gebruiken we, naast eigen data, ook data uit de actieve laag. Daarmee ontwikkelen we verbetervoorstellen voor onze opdrachtgever. Die bestaan bijvoorbeeld uit:

  • Verandering/optimalisatie van netwerkarchitectuur
  • Verandering/optimalisatie van processen
  • Advies tot vervanging