Steeds meer mensen maken gebruik van onze infrastructuur.
Samen met onze opdrachtgevers zorgen wij ervoor dat die infrastructuur beschikbaar is. Daar zetten we naast heel veel arbeidskracht ook technologie voor in. Zoals het Weigh in Motion systeem dat wij vanaf 2012 op 17 locaties voor Rijkswaterstaat op ons hoofdwegennet hebben geïnstalleerd.
Met dit systeem handhaaft Rijkswaterstaat op overbeladen vrachtwagens. Deze brengen onze infrastructuur schades toe, waardoor deze gerepareerd moet worden. Door het Weigh in Motion systeem kan Rijkswaterstaat deze vrachtwagens eerder van de weg halen en zo de schade beperken. Weigh in Motion bestaat uit een set van zeer nauwkeurige sensoren, kentekenregistratie (ANPR) en camera’s voor het maken van een overzichtsfoto van een gedetecteerde overbeladen vrachtwagen. Zodra het systeem een overbeladen vrachtwagen heeft gedetecteerd kan Rijkswaterstaat door alle verkregen informatie snel handelen.
Klapbanden van vrachtwagens zorgen regelmatig voor files. Ook zorgen klapbanden voor schades aan de wegen. Dat wil je beide voorkomen. Klapbanden komen vaak door een te lage bandenspanning. Daarom zijn we met Rijkswaterstaat een proef gestart op de A16 bij Dordrecht om de bandenspanning actief te meten. Bij een gemeten te lage spanning checkt Rijkswaterstaat het kenteken in hun database. Als het kenteken bekend is, dan krijgt de wagenparkbeheerder een mail dat de bandenspanning van dat specifieke voertuig te veel afwijkt.
Samen met onze partners werken we aan een oplossing waarin we de twee systemen, Weigh in Motion en het meten van de bandenspanning, combineren. Één sensor die zowel de bandenspanning als de aslast kan meten.
Het is belangrijk om sensoren toe te passen met een lange levensduur. Dat scheelt in onderhoud. Onderhoud waarvoor we de weg af moeten sluiten. En hiermee veroorzaken we overlast voor weggebruikers. Die overlast willen we uiteraard beperken.