Duurzaamheid, industrialisatie en digitalisering staan centraal in onze strategie ‘Building a sustainable tomorrow’. Een mooi voorbeeld van industrialisatie is Operatie Brugrenovatie.
Veel bruggen en viaducten in Nederland zijn toe aan renovatie of vervanging. Vanwege de enorme investering die dit vergt, kunnen Rijkswaterstaat, provincies en gemeenten deze opgave niet in één keer het hoofd bieden. BAM Infra Nederland heeft hiervoor samen met SealteQ en Nebest een concept ontwikkeld dat hierop inspeelt: Operatie Brugrenovatie.
Een seriematige totaalaanpak die civiele beheerders grip geeft op de renovatieopgave. Deze aanpak zorgt voor versnelling in de uitvoering van het renoveren van betonnen bruggen in Nederland, doordat alle expertises onder een dak opereren. We integreren inspectie en advies, engineering, uitvoering, omgevingsmanagement en duurzaamheid en helpen daarmee provincies en gemeentes.
Wij zien de noodzaak van slimme, efficiënte oplossingen voor deze opgave. Wat eerst nodig is, is inzicht in de constructieve toestand van de kunstwerken. Vaak ontbreekt het hieraan, of zijn de gegevens te versnipperd om een volledig beeld te krijgen.
Dankzij een seriematige aanpak is de renovatie een strak geleid proces dat heel efficiënt wordt uitgevoerd. Met het renoveren voorkomen we dat bruggen en viaducten moeten worden vervangen. Dat is duurzaam, vanwege een beperkte CO₂-uitstoot en minder inzet van nieuwe grondstoffen en materialen. Daarnaast borgen we ook veiligheid en beperken we overlast voor de omgeving. Tijdens Infratech 2023 tekenden de 3 partijen de samenwerkingsovereenkomst.
Onze aanpak richt zich niet alleen op de renovatie maar ook op advies vooraf en een vinger aan de pols nadat de brug is gerenoveerd. Met onze brede expertise, een uitgebreid netwerk en spreiding in het land hebben we alle disciplines onder één dak. Nick Overkamp, constructeur en conceptmanager BAM Infra Nederland: 'Het afgelopen jaar hebben we deze aanpak concreet gemaakt en getest. Inmiddels worden de eerste twee bruggen gerenoveerd: de Markbrug in Moerdijk en de Nollenbrug in Noord-Holland. Dit smaakt naar meer, wij zijn klaar om verder uit te breiden.'
Opdrachtgevers hebben de klus, samen met de markt, de komende decennia te klaren, terwijl de middelen beperkt zijn. Dat geldt niet alleen voor de budgetten, maar ook voor vakmensen, grondstoffen en materialen. De oplossingen moeten vooral duurzaam en maatschappelijk verantwoord zijn, gericht op vergaande efficiëntie en circulariteit. Operatie Brugrenovatie biedt de oplossing: grip veroveren, grip houden, seriematig renoveren en een seriematige totaalaanpak.
Meer informatie: Nick Overkamp
Het seriematig renoveren van bruggen is een stuk duurzamer dan dat deze worden vervangen. We maken namelijk gebruik van bestaand materiaal en het is geen grote logistieke operatie. Bovendien kan de brug tot 30% worden versterkt.
De totaalaanpak bestaat uit drie fasen: