Voorspellen wanneer een wissel het begeeft

Nederland telt kilometers spoor. Spoor waarover elke dag meer dan een miljoen mensen reizen en meer dan 100.000 ton vracht wordt vervoerd. En die aantallen groeien. We hebben nieuwe manieren nodig om ons spoor te onderhouden. Net even slimmer, net even anders.

 

Daarom zetten we steeds vaker techniek in om ons te helpen voorspellen wanneer spoor vervangen moet worden of wanneer een wissel het gaat begeven. We rijden met meettreinen over het spoor om de geometrie van het spoor en de staat van de bovenleiding te controleren. Door die data aan GPS informatie te koppelen weten we exact waar we reparaties moeten uitvoeren en vooral waar niet. Met sensoren meten we continue de spanning van bijvoorbeeld de accu. Hierdoor zien we aankomen wanneer deze kapot gaat en kunnen we die voortijdig vervangen. Zo voorkomen we storingen en kunnen de treinen blijven rijden. Maar we kijken verder dan het spoor. In en om stations optimaliseren we de doorstroming van reizigers. We analyseren verkeers- en loopstromen en passen hier het ontwerp van een stationsgebied op aan. Ook bouwen we moderne fietsparkeergarages die oplossingen bieden voor de groeiende fietsproblematiek rondom stations.