Inzicht in een stortvloed aan data

Schiphol groeit. Het krijgt steeds grotere stromen aan passagiers te verwerken. En er landen steeds grotere vliegtuigen, zoals de Airbus A380. Meer passagiers die uitstappen en voor een grotere stroom aan afvalwater zorgen.

Tijdens piekmomenten gaan er wel 50.000 mensen per uur naar de WC. Per dag spoelen ze 2,5 miljoen liter vuil water door. Enorme getallen.

We werken samen met de luchthaven om te begrijpen hoe het verwerkingsproces van het afvalwater eruitziet. We hebben sensoren geïnstalleerd om de hoeveelheid afvalwater te meten. Maar ook om de hoeveelheid ‘starts en stops’ en het aantal bedrijfsuren in kaart te brengen.

Inzicht

Aan deze verkregen data koppelen we andere bronnen, zoals weermodellen en hoeveelheden passagiers per vliegtuig. Hiermee hebben we een algoritme geschreven dat verband legt tussen pompcapaciteit en die verschillende bronnen. We weten nu wanneer het hele systeem aan zijn maximale capaciteit zit en wanneer niet. Hiermee anticiperen we met de gemalen op het arriveren van bijvoorbeeld een A380 en hebben we de pompcapaciteit en hoeveelheid afvalwater proactief weten te stabiliseren voor Schiphol.

Breed toepasbaar

De ervaring die we op Schiphol opdoen, gebruiken we voor allerlei andere projecten. Neem de Randstad. In 2030 zal de bevolking daar met ruim 15 procent zijn toegenomen.* Ook die mensen gaan naar de WC. Onze ervaring bij Schiphol helpt ons de bevolkingsgroei in grote steden op te vangen.

Wil je van onze specialisten horen hoe wij dat doen? Download dan onze whitepaper ‘Digitalisering van de Waterinfrastructuur’

*Bron: nu.nl