Zeesluis IJmuiden

Infographic

Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart. De levensduur van de nieuwe sluis is 100 jaar.

Rijkswaterstaat heeft de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal gegund aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.

OpenIJ heeft de opdracht door Rijkswaterstaat gegund gekregen door slim te ontwerpen en de nieuwe zeesluis op een slimme wijze te bouwen. De oplossingen die OpenIJ heeft aangeboden, zijn:

  • Nivelleren door de deuren in plaats van omloopriolen
    Door gebruik te maken van de sluisdeuren voor het nivelleren, zijn geen omloopriolen nodig vlak naast de Noordersluis en blijft tijdens de realisatie de stabiliteit en daarmee het functioneren van deze bestaande sluis gegarandeerd. Daarnaast levert dit een voordeel op in bouwtijd en kosten. 
     
  • Dubbelkerende sluis met identieke deuren in binnen- en buitenhoofd en één reservedeur
    De sluis heeft een dubbel waterkerende functie, die uitbreidbaar is naar de toekomst. Dit houdt in dat tijdens hoogwater zowel de deur aan de zeezijde (buitenhoofd) als aan de kanaalzijde (binnenhoofd) ingezet kan worden als waterkering. Door deze ontwerpoplossing  is slechts één reservedeur benodigd.
     
  • Realisatie van de deurkassen door middel van pneumatisch afzinken in plaats van bouw in diepe (zware, risicovolle) bouwkuipen
    De hoofden van de nieuwe zeesluis realiseert OpenIJ met pneumatisch afgezonken caissons. Hierdoor is een lichtere bouwkuip nodig dan bij een traditionele bouwkuip en het voorkomt bovendien zwaar heiwerk voor het aanbrengen van zo’n 1.000 forse funderingspalen onder de hoofden.
     
  • Grootschalige toepassing van diepwanden in plaats van combiwanden om trillingsschade en geluidshinder te voorkomen
    Diepwanden worden toegepast voor de wanden van de Sluiskolk, Fuikwand en noordelijke wand van de Tussendam. Een diepwand is de meest trillings- en geluidsarme methode om een wand te realiseren. Dit doen we overal waar mogelijk: waar land is of land te creëren is buiten de vaargeul.

Samenwerking

Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij het project Zeesluis IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het TEN-T programma van de Europese Unie.

Sluizenprogramma

Het project Zeesluis IJmuiden is onderdeel van het DBFM Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat zes projecten: keersluis Limmel, 2de kolk Eefde, 3de kolk Beatrixsluis, Zeesluis IJmuiden, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.

Deelnemende bedrijven OpenIJ

In opdracht van OpenIJ BV werken Van Hattum en Blankevoort en BAM Infra samen om de nieuwe zeesluis in IJmuiden te ontwerpen en te bouwen. Het Nederlandse consortium wordt hiervoor ondersteund door Van Oord en Boskalis voor het grondwerk. Arcadis, Royal HaskoningDHV, Iv-Infra, ZUS, Delta PI en Nspyre zijn binnen de ontwerpsamenwerking van BAM Infraconsult en Volker Infra Design betrokken voor het opstellen van het ontwerp. Hollandia en Bosch Rexroth houden zich bezig met het bewegingswerk. Naast bovengenoemde partijen wordt OpenIJ ook ondersteund door Volker Staal en Funderingen, BAM Infra Speciale Technieken, Visser en Smit Hanab, T&A Survey en KWS Infa. Met al deze partijen werken we gezamenlijk als één team om de Sluis van de eeuw, voor een eeuw te bouwen.

Discovery Channel

Zeesluis IJmuiden in 'How do they do it'

Discovery heeft in samenwerking met Rijkswaterstaat een item over Zeesluis IJmuiden gemaakt. Bekijk de uitzending hieronder.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Paul Brincker

Paul Brincker

Digital Accellerator

'ADAPT Installaties ontsluit besturings- en sensordata. Deze data over bijvoorbeeld trillingen, temperatuur, vermogen en andere informatie worden getoond in een dashboard. Hierdoor signaleren we afwijkend gedrag tijdig en voorkomen we zo storingen, reparaties en stremmingen. Daarnaast biedt het dashboard inzicht in de huidige staat van het object. Het geeft concrete sturingsinformatie waardoor er gericht onderhoud gedaan kan worden. Dit is de eerste stap naar voorspellend onderhoud. Het draagt bij aan de middel en lange termijnplanning, omdat we op basis van data veel gerichtere keuzes kunnen maken. Met een langere levensduur van de installaties, verbeterde prestaties en hogere beschikbaarheid van het object als gevolg. Meer weten? Neem dan contact met mij, ik vertel u er graag over.'

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
7 + 8 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.