Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden aan vervanging toe. Een nieuwe, grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart. De levensduur van de nieuwe sluis is 100 jaar.
Rijkswaterstaat heeft de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal gegund aan consortium OpenIJ. Dit consortium bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.
OpenIJ heeft de opdracht door Rijkswaterstaat gegund gekregen door slim te ontwerpen en de nieuwe zeesluis op een slimme wijze te bouwen. De oplossingen die OpenIJ heeft aangeboden, zijn:
Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en Havenbedrijf Amsterdam NV werken samen bij het project Zeesluis IJmuiden. De gemeente Velsen is betrokken als wettelijk adviseur in het kader van de ruimtelijke ordening. Dit project wordt medegefinancierd vanuit het TEN-T programma van de Europese Unie.
Het project Zeesluis IJmuiden is onderdeel van het DBFM Sluizenprogramma van Rijkswaterstaat. Dat omvat zes projecten: keersluis Limmel, 2de kolk Eefde, 3de kolk Beatrixsluis, Zeesluis IJmuiden, Zeesluis Terneuzen en de Afsluitdijk.
In opdracht van OpenIJ BV werken Van Hattum en Blankevoort en BAM Infra samen om de nieuwe zeesluis in IJmuiden te ontwerpen en te bouwen. Het Nederlandse consortium wordt hiervoor ondersteund door Van Oord en Boskalis voor het grondwerk. Arcadis, Royal HaskoningDHV, Iv-Infra, ZUS, Delta PI en Nspyre zijn binnen de ontwerpsamenwerking van BAM Infraconsult en Volker Infra Design betrokken voor het opstellen van het ontwerp. Hollandia en Bosch Rexroth houden zich bezig met het bewegingswerk. Naast bovengenoemde partijen wordt OpenIJ ook ondersteund door Volker Staal en Funderingen, BAM Infra Speciale Technieken, Visser en Smit Hanab, T&A Survey en KWS Infa. Met al deze partijen werken we gezamenlijk als één team om de Sluis van de eeuw, voor een eeuw te bouwen.
Discovery heeft in samenwerking met Rijkswaterstaat een item over Zeesluis IJmuiden gemaakt. Bekijk de uitzending hieronder.