Vervanging voegen A12-IJsselbruggen

Uitdagend door enorme overspanning.

 

Samen met Technobeton vervangen we in opdracht van Rijkswaterstaat de voegen van de twee stalen IJsselbruggen in de A12.

Uitvoering in twee fases

In november 2021 hebben we in ruim vijf weken tijd de voegen van de parallelbaan van de IJsselbruggen vervangen. In 2022 vervangen we de voegen van de rechter hoofdrijbaan. Deze werkzaamheden voeren we ook uit in zo’n vijf weken tijd. De uitvoering van de vervanging vindt plaats buiten het verkeer om. Rijkswaterstaat heeft de twee stalen bruggen in afwachting van renovatie om en om belast. Samen met Technobeton vervangen we de voegen van de brug, die op dat moment niet wordt gebruikt.

Uitdaging door lengteverschil

De bruggen overspannen de IJssel en de Uiterwaarden over een lengte van 249 meter. Door weersomstandigheden krimpt de stalen brug bij kou en zet hij uit bij warmte. Hierdoor kan er een lengteverschil ontstaan van zo’n 30 centimeter. Dit verschil vangen we op met de voegen. Door de grote overspanning is een verankerde  grote voeg nodig. Hiervoor verwijderen we eerst het bestaande asfalt rondom de voeg. Vervolgens maken we bestaande voegen los en breken deze open. Dan herstellen we de bestaande situatie door betonreparaties en herstellen we het staal. We hijsen en installeren de nieuwe voeg in. Als laatste brengen we de nieuwe laag asfalt aan.