In opdracht van provincie Noord-Brabant werken we aan het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid op de N264. Door het vervangen van rotondes in kruispunten en het ombouwen van een fietstunnel naar een fietsstraat. Waarbij we de werkzaamheden zoveel als mogelijk emissieloos uitvoeren.
Tijdens de ontwerp- en voorbereidingsfase is de bouwvrijstelling voor stikstofdepositie komen te vervallen. Hierdoor heeft het project enige tijd stilgestaan. Door het opdelen van het project in twee fasen en de inzet van elektrisch materieel konden we het stikstofpercentage naar beneden brengen. Waardoor de vergunning werd verleend en we alsnog konden starten met de werkzaamheden. Een deel van de werkzaamheden voeren we uit in 2023 en het andere deel in 2024. We zetten hierbij onze elektrische asfaltset en asfaltspreidmachine met waterstofverbrandingsmotor in.
In oktober 2022 startten we met de renovatie van tunnel Nieuwstraat. Deze tunnel had te kampen met lekkages. Hierdoor kon er water in de tunnel blijven staan. Zeker in de winterperiode kon dit voor gevaarlijke situaties zorgen als het water opvroor. Van de tunnel maakten we een fietsstraat. De deklaag van de straat voorzien we van een nieuwe asfaltlaag. Autoverkeer blijft welkom in de straat, maar is er wel te gast.
In januari 2023 werden er bomen gekapt voor het starten aan de werkzaamheden aan de N264. We bouwen drie turborotondes om naar kruispunten met intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI's). Op basis van verzamelde voertuigdata en prioriteringsinstellingen kunnen we de doorstroming van het verkeer op de kruispunten efficiënter regelen. Door het gebruik van stil asfalt verminderen we de geluidshinder van de weg. In de zomermaanden van 2023 hebben we de rotonde Wilhelminastraat en de rotonde Karrevracht omgebouwd naar een kruispunt Volgend jaar juni gaan we met rotonde Velmolen aan de slag. Naar verwachting zijn we in oktober 2024 klaar.