Het spoor en de haltes van tramlijn 16 moeten in de toekomst geschikt zijn voor nieuwe lagevloertrams van HTM. Deze nieuwe trams hebben een lage instap, zodat mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen ook gemakkelijk kunnen instappen. Gefaseerd vervangen wij het spoor van tramlijn 16. We passen de ligging en de infrastructuur aan op het traject van de Waldeck Pyrmontkade tot het Buitenhof (2,5 km dubbelspoor). Daarnaast vervangen we op de Vondelstraat de riolering, waardoor de hele straat opengebroken moet worden, en verzwaren we een brug op het Prins Hendrikplein. Tram 16 is op de gebruikelijke route tijdens de uitvoering buiten dienst en wordt deels via een alternatieve route geleid.
Het project is gestart in februari 2022 en duurt tot en met voorjaar 2023.
De grootste uitdaging op dit project is de overlast voor de omwonenden en het winkelend publiek zoveel mogelijk te beperken en het gebied bereikbaar te houden. Bewoners en ondernemers langs het werkterrein krijgen te maken met stof en geluid. Het verkeer leiden we om. Daarnaast werken we in winkelstraten met terrassen die na de corona periode nog niet zo lang open zijn. We proberen deze terrassen zoveel mogelijk open te houden. Dit gebied blijft tijdens de werkzaamheden altijd bereikbaar voor voetgangers. Het werk gebeurt zoveel mogelijk overdag om overlast te beperken.
Daarnaast zetten we op dit project zoveel mogelijk elektrisch materieel in. Juist op deze route in een drukke binnenstad is dit belangrijk in verband met minder geluid, uitstoot en daarom ook minder overlast. Zo gebruiken we onder andere een elektrische krol, asfaltafwerkmachine, hoogwerker, knikmops en Wacker trilplaat.