Files bij de spoorovergang, overvolle fietsstallingen en een te kort aan parkeerplekken. Belangrijke redenen om het stationsgebied Driebergen-Zeist flink aan te pakken. De Hoofdstraat loopt straks via een onderdoorgang voor het verkeer onder het spoor door. Het stationsgebied van Driebergen-Zeist wordt een compacte OV-knoop, waar al het verkeer goed doorstroomt.
De Hoofdstraat is verbreed én gaat onder de sporen door. Daarmee behoort het fileprobleem tot het verleden. De spoorwegovergang in de Odijkerweg is hiermee opgeheven.
Er is een nieuw station, met een nieuw busstation én een nieuwe parkeergarage met ongeveer 600 parkeerplaatsen. Onder het station is een fietsenstalling waar fietsers droog en veilig hun fiets kunnen parkeren. Bovendien hebben de fietsers hun eigen fietsroute waardoor ze veilig het stationsgebied doorkruisen.
In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door. Dat betekent: geen onveilige situaties meer waarbij voetgangers over het spoor rennen om hun trein te halen.
Het aantal sporen is uitgebreid van drie naar vier. Bovendien gebruiken langsrijdende intercity’s zoveel mogelijk de buitenste sporen. Zodat ze niet meer vlak langs de wachtende reizigers razen. In het midden is nu één breed perron waar alleen de sprinters stoppen. En intercity’s halen de stoptreinen gewoon in dankzij een nieuw keerspoor.
Het nieuwe station is zoveel mogelijk energieneutraal. Daarom zijn de perronkappen voorzien van zonnepanelen. De bomen rondom het station zijn waar mogelijk verplaatst of gecompenseerd door het planten van nieuwe bomen. Het station Driebergen-Zeist is bovendien een belangrijke entree tot het Nationaal park Utrechtse Heuvelrug en van ‘De Stichtse Lustwarande’.
ProRail werkte aan station Driebergen-Zeist in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Utrecht, de gemeenten Utrechtse Heuvelrug en Zeist. In maart 2017 startte de bouw, en in 2020 is het station helemaal vernieuwd. BAM heeft dit als hoofdaannemer gerealiseerd.