Start vervanging van Oude Haagsebrug, dé belangrijkste busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam

Dagelijks rijden er honderden bussen over de Oude Haagsebrug. Daarmee is dit de belangrijkste busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam. De circa 90 jaar oude brug is in slechte staat. Hierdoor reed er afgelopen jaar uit veiligheidsoverwegingen al niet meer dan één bus tegelijk over de brug. Wij vervangen de Oude Haagsebrug. Zo dragen we bij aan de toekomstige bereikbaarheid tussen Schiphol en Amsterdam. Vandaag 22 januari 2024 starten we met de sloop van de oude brug. We streven ernaar dat eind augustus 2024 de eerste bussen over de nieuwe brug kunnen rijden.

Slopen van de oude brug

Om de nieuwe brug te bouwen, slopen we eerst de oude brug. Dit duurt ongeveer zes weken. Voor de sloop van de oude brug voerden we groot materieel aan om het 90 jaar oude beton te breken. Delen van de brug slopen we door ze eerst met lichte explosieven te verzwakken. Het is zo makkelijker om de verzwakte constructie vervolgens te verwijderen.

Duurzaam hergebruik vrijkomende betonpuin

Voor het vrijkomende betonpuin, zo’n 6.000 ton, is een mooie bestemming gevonden. Onlangs is enkele kilometers verderop door Schiphol een recyclepunt geopend.

’Het is van groot belang voor onze reizigers en medewerkers dat Schiphol goed bereikbaar is. De Oude Haagsebrug speelt daar een belangrijke rol in. Door deze te vervangen, waarborgen we de toekomstige bereikbaarheid via de brug. In lijn met onze ambities op het gebied van circulariteit wordt vrijkomend materiaal naar ons recylingpunt gebracht. Daar wordt het oude beton vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal, zodat het kan worden hergebruikt in bouwprojecten op de luchthaven.’ 

Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure

Bouwen van de nieuwe Oude Haagsebrug

Direct na de sloop bouwen we verder aan de nieuwe brug. Het doel is om vanaf eind augustus de bussen weer over de brug te laten rijden. We verwachten de werkzaamheden rond oktober 2024 volledig af te ronden. De nieuwe brug maken we breder, zodat de bussen er in twee richtingen tegelijkertijd overheen kunnen. Ook komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers.

Balans tussen hinder voor bewoners, reizigers en scheepvaart

Het is van groot belang om de brug in een zo kort mogelijke tijd te vervangen, vanwege de belangrijke busverbinding die via de brug loopt. Omdat de brug midden in een buurt met huizen en woonboten ligt, moeten we ook rekening worden houden met overlast van de werkzaamheden voor de buurtbewoners. Daarnaast mag de Ringvaart niet langdurig worden afgesloten in het vaarseizoen.

Doordachte aanpak

In het opgestelde draaiboek is zoveel mogelijk rekening gehouden met al deze belangen. Daardoor is het mogelijk om met zo min mogelijk hinder in zeven maanden de oude brug te vervangen voor de nieuwe brug en de bussen weer te laten rijden. Zo bouwden we afgelopen maanden alvast twee fundaties voor de tussenpijlers van de nieuwe brug. Tijdens de vervangingswerkzaamheden is de brug buiten gebruik. Bussen tussen Amsterdam en Schiphol rijden tijdelijk om via de A4. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de tijdelijke pontonbrug over de Ringvaart.

’De opdrachtgevers vroegen ons al anderhalf jaar geleden om mee te denken. Daardoor ligt er nu een goed doordachte aanpak.‘ 

Geerd Satter, regiodirecteur bij BAM Infra Nederland

Meervoudige samenwerking

Voor dit project werken Schiphol, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland samen. Wij voeren de werkzaamheden uit. De provincie Noord-Holland wordt straks beheerder van de nieuwe brug.

Blijf op de hoogte

Op de projectwebsite www.oudehaagsebrug.nl is meer te lezen over het vervangen van de brug. Ook is hier via een camera de vervanging te volgen. 

Vervanging Oude Haagebrug busverbinding Schiphol Amsterdam BAM Infra

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Anne Ernest

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

rene_beurze.jpg

René Beurze

Directeur BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
6 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam-inzendingen te voorkomen.