Dagelijks rijden er honderden bussen over de Oude Haagsebrug. Daarmee is dit de belangrijkste busverbinding tussen Schiphol en Amsterdam. De circa 90 jaar oude brug is in slechte staat. Hierdoor reed er afgelopen jaar uit veiligheidsoverwegingen al niet meer dan één bus tegelijk over de brug. Wij vervangen de Oude Haagsebrug. Zo dragen we bij aan de toekomstige bereikbaarheid tussen Schiphol en Amsterdam. Vandaag 22 januari 2024 starten we met de sloop van de oude brug. We streven ernaar dat eind augustus 2024 de eerste bussen over de nieuwe brug kunnen rijden.
Om de nieuwe brug te bouwen, slopen we eerst de oude brug. Dit duurt ongeveer zes weken. Voor de sloop van de oude brug voerden we groot materieel aan om het 90 jaar oude beton te breken. Delen van de brug slopen we door ze eerst met lichte explosieven te verzwakken. Het is zo makkelijker om de verzwakte constructie vervolgens te verwijderen.
Voor het vrijkomende betonpuin, zo’n 6.000 ton, is een mooie bestemming gevonden. Onlangs is enkele kilometers verderop door Schiphol een recyclepunt geopend.
’Het is van groot belang voor onze reizigers en medewerkers dat Schiphol goed bereikbaar is. De Oude Haagsebrug speelt daar een belangrijke rol in. Door deze te vervangen, waarborgen we de toekomstige bereikbaarheid via de brug. In lijn met onze ambities op het gebied van circulariteit wordt vrijkomend materiaal naar ons recylingpunt gebracht. Daar wordt het oude beton vermalen tot nieuw beton of funderingsmateriaal, zodat het kan worden hergebruikt in bouwprojecten op de luchthaven.’
Sybren Hahn, Executive Director Schiphol Infrastructure
Direct na de sloop bouwen we verder aan de nieuwe brug. Het doel is om vanaf eind augustus de bussen weer over de brug te laten rijden. We verwachten de werkzaamheden rond oktober 2024 volledig af te ronden. De nieuwe brug maken we breder, zodat de bussen er in twee richtingen tegelijkertijd overheen kunnen. Ook komt er meer ruimte voor fietsers en voetgangers.
Het is van groot belang om de brug in een zo kort mogelijke tijd te vervangen, vanwege de belangrijke busverbinding die via de brug loopt. Omdat de brug midden in een buurt met huizen en woonboten ligt, moeten we ook rekening worden houden met overlast van de werkzaamheden voor de buurtbewoners. Daarnaast mag de Ringvaart niet langdurig worden afgesloten in het vaarseizoen.
In het opgestelde draaiboek is zoveel mogelijk rekening gehouden met al deze belangen. Daardoor is het mogelijk om met zo min mogelijk hinder in zeven maanden de oude brug te vervangen voor de nieuwe brug en de bussen weer te laten rijden. Zo bouwden we afgelopen maanden alvast twee fundaties voor de tussenpijlers van de nieuwe brug. Tijdens de vervangingswerkzaamheden is de brug buiten gebruik. Bussen tussen Amsterdam en Schiphol rijden tijdelijk om via de A4. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de tijdelijke pontonbrug over de Ringvaart.
’De opdrachtgevers vroegen ons al anderhalf jaar geleden om mee te denken. Daardoor ligt er nu een goed doordachte aanpak.‘
Geerd Satter, regiodirecteur bij BAM Infra Nederland
Voor dit project werken Schiphol, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland samen. Wij voeren de werkzaamheden uit. De provincie Noord-Holland wordt straks beheerder van de nieuwe brug.
Op de projectwebsite www.oudehaagsebrug.nl is meer te lezen over het vervangen van de brug. Ook is hier via een camera de vervanging te volgen.