Stadsbrug 'De Oversteek' Nijmegen

Stadsbrug De Oversteek in Nijmegen

Gemeente Nijmegen wilde méér dan alleen een nieuwe brug over de Waal. De gemeente wilde een brug als onderdeel van stad en landschap, een brug die ruimtelijke kwaliteit toevoegt. En die creëerden Bouwcombinatie Stadsbrug Nijmegen (BAM Infra Nederland en Max Bögl) en de architecten Ney & Poulissen samen. Een slanke stalen brug die recht doet aan de Waal, de stad Nijmegen, de historische locatie en de ontwikkelingen in de omgeving. 

Betere bereikbaarheid en luchtkwaliteit

De brug ‘De Oversteek’ zorgt voor betere bereikbaarheid van de stad, betere spreiding van het verkeer en een betere luchtkwaliteit. Ook geeft de brug ruimte aan gebiedsontwikkelingen zoals de dijkverlegging en het graven van een nevengeul die plaatsvinden in het kader van het nationale waterveiligheidsprogramma ‘Ruimte voor de Rivier’. ‘De Oversteek’ verbindt Nijmegen West met ‘de Waalsprong’, de stadsuitbreiding op de noordoever. 

Grootste enkelvoudige boogbrug in Europa

Het ontwerp van ‘De Oversteek’ is bijzonder. De brug is opgebouwd uit aardebanen als op- en afrit, betonnen aanbruggen en een stalen brugconstructie van 285 meter als hoofd-overspanning. Daarmee is het de grootste enkelvoudige boogbrug in Europa. Er zijn 2x2 rijbanen en een calamiteitenstrook voor auto’s. Aan de stadskant is een pad van 4 meter breed voor fietsers en voetgangers gecreëerd met balkons om van het fraaie uitzicht op de stad te genieten. De totale lengte van de brug is 1.195 meter, inclusief aanbruggen, en de breedte varieert van 25 tot circa 32,5 meter. De bouwcombinatie heeft de realisatie van dit ambitieuze project met bijbehorende infrastructuur gedaan op basis van een Design, Build en Maintain-contract (ontwerp, bouw en onderhoud voor 25 jaar). De stalen hoofdoverspanning is op een tijdelijk platform in de uiterwaarden van de Waal samengesteld en op één dag op haar definitieve plek ingevaren.
 

Stadsbrug De Oversteek in Nijmegen

Herbruikbaar en hergebruik van materialen 

Tijdens de uitvoering van dit project in 2011 en 2012 hebben we al een aantal duurzame maatregelen kunnen toepassen. Materialen zoals zand, constructiestaal en bekistingssecties zijn per schip aangevoerd. Hierdoor hebben we veel vrachtwagenbewegingen voorkomen en de CO2-emissie aanzienlijk verminderd. Aan het einde van de levensduur van de brug (100 jaar) zijn het beton, staal en asfalt van de brug deels herbruikbaar. Daarnaast hebben we voortdurend gezocht naar mogelijkheden voor hergebruik van materialen. Zo hebben we bijvoorbeeld zand en puin uit de omgeving gebruikt en na tijdelijke inzet op dit project ook weer op een andere locatie definitief toegepast. 

Flora en fauna 

We hebben tijdens de realisatie van de brug beschermende maatregelen getroffen voor behoud van de in het gebied aanwezige bittervoorns, mussen en palingen. Er zijn vogelkastjes opgehangen voor huisvesting van de mussen. De uiterwaarden zijn in de oorspronkelijke staat hersteld en de bossage aan de Winselingseweg is behouden gebleven. De kolk van Braam hebben we gesaneerd en conform het ecologisch werkplan ingericht als natuurvriendelijke oever ten behoeve van de bittervoorn en waterplantvegetatie.

De omgeving centraal

Bij de vormgeving van de aanbruggen hebben we bewust rekening gehouden met de omgeving. ‘De Oversteek’ is een zogenoemde ‘integraalbrug’, zonder voegovergangen of scharnieren – op de overgangen naar de stalen brugconstructie na. Daarnaast hebben we geluidswerend asfalt Redufalt toegepast en hebben we geluidschermen op de brug geplaatst. Hierdoor is het verkeer in staat comfortabel, geluid- en trillingvrij de brug over te rijden en beperken we geluidoverlast voor de omgeving. 

Onderhoudsarm

Tijdens de voorbereiding en uitvoering van dit project hebben we gezorgd dat de brug de komende honderd jaar zo minimaal mogelijk onderhoud nodig heeft. Denk daarbij aan ‘overdimensionering’ van het conserveringssysteem en detaillering in het ontwerp van de ophangpunten van de tuikabels. Maar ook aan de waterhuishouding, de inzet van onderhoudsmaterieel en het afsluiten van rijstroken. Tot aan de stroefheid van asfalt, de toepassing van ledverlichting en het gebruik van onderhoudsarme materialen zoals roestvrijstalen leuningen. Dankzij de slanke boogconstructie is er minder oppervlakte staal die wordt blootgesteld aan corrosie en er kan op het gladde oppervlak geen water blijven liggen. Bovendien zijn de boog en de hoofdliggers van de brug luchtdicht gemaakt, zodat corrosie aan de binnenkant geen kans krijgt en coating, inspectie en onderhoud niet nodig zijn.

Wat een kunstwerk! Duurzaam gebouwd voor gemeente Nijmegen. Voor een betere bereikbaarheid en spreiding van het verkeer in Nijmegen. Met de verlichting aan transformeert de brug in een kunstwerk. Waar dagelijks een indrukwekkende wandeling als eerbetoon plaatsvindt. 

Lights Crossing en Sunset March

Lights Crossing (overstekende lichten) is het kunstwerk dat deel uitmaakt van de stadsbrug ‘De Oversteek’. Dit kunstwerk – ontworpen door Atelier Veldwerk - is opgebouwd uit licht en tijd en verwijst naar de historische gebeurtenis Operatie Market Garden waar op 20 september 1944 een Amerikaanse eenheid de Waal is overgestoken. Dit leidde tot de bevrijding van Nijmegen en de dood van 48 militairen. Rond zonsondergang, nadat de stadsverlichting in Nijmegen is aangeschakeld, gaan de 48 paar lichtmasten die zich op de brug tussen beide oevers bevinden, één voor één aan in het ritme van een wandelaar. Beginnend op de zuidoever verlichten deze 48 paar lampen het 950 meter lange traject, waardoor de oversteek van licht ongeveer 11 minuten duurt. Pas na het bereiken van de noordoever schakelt de zogenaamde aanstraalverlichting aan, zodat de gehele brug ook in het donker in volle pracht te zien is. 

Sinds oktober 2014 brengen veteranen een eerbetoon aan de geallieerde militairen die gevochten hebben voor de vrijheid van Nederland. Elke dag lopen één of meerdere veteranen de Sunset March  over de brug, in het tempo waarin de lichten aangaan. Naast het eerbetoon aan de Amerikaanse militairen, willen de veteranen hiermee ook een zichtbare brug slaan naar alle veteranen die in missies over de hele wereld hebben bijgedragen en nog steeds bijdragen aan vrede en vrijheid.
 

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Paul Brincker

Paul Brincker

Digital Accellerator

'ADAPT Installaties ontsluit besturings- en sensordata. Deze data over bijvoorbeeld trillingen, temperatuur, vermogen en andere informatie worden getoond in een dashboard. Hierdoor signaleren we afwijkend gedrag tijdig en voorkomen we zo storingen, reparaties en stremmingen. Daarnaast biedt het dashboard inzicht in de huidige staat van het object. Het geeft concrete sturingsinformatie waardoor er gericht onderhoud gedaan kan worden. Dit is de eerste stap naar voorspellend onderhoud. Het draagt bij aan de middel en lange termijnplanning, omdat we op basis van data veel gerichtere keuzes kunnen maken. Met een langere levensduur van de installaties, verbeterde prestaties en hogere beschikbaarheid van het object als gevolg. Meer weten? Neem dan contact met mij, ik vertel u er graag over.'

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
7 + 5 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.