Het busstation, stationsplein en de Spoorlaan in Tilburg zijn getransformeerd in een groene, duurzame omgeving voor voetgangers, fietsers, auto- en busverkeer. Aan die belangrijke ontsluitingsroute hebben wij bijgedragen, in opdracht van de gemeente Tilburg.
Het definitief ontwerp heeft de gemeente Tilburg samen met Architectenbureau Cepezed vastgesteld. Wij hebben het uitvoeringsontwerp gemaakt. Daar hebben we rekening gehouden met de gestelde esthetische eisen en het hoge afwerkingsniveau.
Er is bij het ontwerp rekening gehouden met het comfort en veiligheid van de reizigers. Je stapt droog en beschut uit de bus op het perron. Terwijl je loopt door het ruim opgezette station beweegt de verlichting met je mee. Deze verlichting is weggewerkt achter een EFTE-folie die over het stalen framewerk is bespannen. Deze speciale folie filtert overdag het zonlicht. Als je omhoog kijkt zie je een speels schaduwpatroon op de luifel. Verder is er op het station veel ruimte voor groen en kan je op de zitranden rondom de groene plantsoenen wachten of een koffie-to-go drinken.
Bij het maken van het busstation is er gebruikgemaakt van zo min mogelijk materialen. Doordat de verlichting reageert op bewegingen besparen we op het energieverbruik. Bovenop de luifel ligt een dek van zonnepanelen van zo’n 250 m². Ze wekken alle energie op voor het busstation. Voor de verlichting, de digitale informatieborden, de personeelsruimte en het OV-servicepunt. Ook is het busstation alvast voorbereid op de plaatsing van snelladers voor elektrische bussen in de toekomst.
De speciale EFTE-folie van de luifel is zelfreinigend en heeft ook weinig onderhoud nodig. En is er een storing in de zonnepanelen of is er iets met de luifel? Dan kunnen ze er eenvoudig naar kijken door een beloopbare kabelgoot. De strakke vormgeving van het gebouw, doordat er bijna geen hoekjes en randjes zijn, beperkt de kosten voor schoonmaak.
Het nieuwe busstation ligt op een drukke locatie midden in de stad. Direct naast het spoortraject en station. Tijdens de werkzaamheden ging het busverkeer gewoon door. Daarvoor werd tijdelijk een andere locatie ingericht voor de aankomst en vertrek van bussen. De geprefabriceerde opzet, grotendeels in staal, verkortte de bouwtijd. Doordat verschillende onderdelen ‘just in time’ werden aangeleverd, beperkten we ook de overlast op en rondom de bouwplaats. De prefab opzet van de benodigde bouwkundige vervolgactiviteiten zorgden ook voor minder overlast. Zo was er een zo’n kort mogelijke bouwtijd en had de reiziger zo min mogelijk overlast.