Spoorbrug Utrecht - Meer spoor Leidsche Rijn – Utrecht

Om het groeiende aantal reizigers tussen Utrecht en Woerden in de toekomst aan te kunnen, is meer spoor nodig. Tussen station Utrecht Centraal en station Utrecht Leidsche Rijn wordt het spoor verdubbeld van twee naar vier sporen, over een lengte van circa twee kilometer. Om dit te realiseren is naast de bestaande spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal een nieuwe spoorbrug gelegd met twee extra sporen.

Inparkeren voor gevorderden
Aan de ene kant van de nieuwe spoorbrug ligt dus al een spoorbrug en aan de andere kant ligt de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal voor wegverkeer. Dat maakte het plaatsen van de nieuwe spoorbrug een zeer complexe klus. Van vrijdag 17 tot en met zondag 19 november is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal geplaatst. Elke dag legde de brug een deel van het traject af van de bouwlocatie tot zijn eindbestemming, in totaal ongeveer 800 meter. De nieuwe brug stak het Amsterdam-Rijnkanaal op speciale pontons over. De spoorbrug weegt ruim 3200 ton en is bijna 180 meter lang. Voor het transport is een speciale baan aangelegd met 40.000 m3 puin en zand. De brug wordt verreden met ‘self propelled modular trailers’ (SPMT’s) met 640 wielen. De brug ligt op 20 centimeter van de bestaande spoorbrug.

Bekijk de timelaps van het plaatsen van de brug.