Sluiskiltunnel

Impuls

De stremmende verbinding over het Kanaal Gent-Terneuzen zorgde voor grote economische schade; de vertragingen kostten de regio 10 miljoen euro per jaar! De Sluiskiltunnel geeft juist een economische impuls aan de regio, vanwege betere bereikbaarheid en doorstroming. De toegankelijkheid voor hulpverleners is beter en de verkeersveiligheid is toegenomen nu het sluipverkeer langs het sluizencomplex en door de bebouwde kom van Terneuzen is gestopt. Ook het grote scheepvaartverkeer hoeft niet meer te wachten. Ondernemers en bewoners van Zeeuws-Vlaanderen hebben de tunnel dan ook met enthousiasme ontvangen. Met de mogelijkheid het kanaal 2,5 meter te kunnen verdiepen is men ook in België tevreden met de gekozen oplossing.

Beste optie

Een nieuwe brug was geen optie en ook een afzinktunnel had enkele nadelen. Een boortunnel was de economisch meest aantrekkelijke oplossing. De bouw veroorzaakt met deze techniek geen overlast aan de drie kruisende spoorlijnen of aan de verdere infrastructuur. Ook het scheepvaartverkeer zou niet worden gehinderd zoals met een afzinktunnel wel het geval is. Met de diepere boortunnel kon worden voldaan aan de Belgische wens om het kanaal in de toekomst met 2,5 meter te verdiepen. Na de goede ervaringen met de Westerscheldetunnel werd daarom opnieuw gekozen voor een boortunnel: de Sluiskiltunnel.

Digitaal ontwerp: zes weken eerder klaar

Door de tunnel in een digitale omgeving te ontwerpen konden verschillende modellen aan elkaar gekoppeld worden. In deze BIM omgeving (Building Information Modeling) koppelen we het ontwerp van de betonconstructie bijvoorbeeld aan het wegenmodel en de tunneltechnische installaties. Op deze manier is het ontwerp completer en voorkomen we fouten of vervelende verrassingen. Hierna simuleren we het bouwproces van aanvang tot oplevering. Zo kunnen we in het echt veel sneller en efficiënter bouwen.

Duurzaam

Op het project Sluiskiltunnel zijn diverse milieubewuste keuzen gemaakt:

  • Laag Energie Asfalt Beton (LEAB) is toegepast op de wegen naar de Sluiskiltunnel en in de onderlagen van het asfalt in de tunnel. LEAB is een duurzaam en innovatief asfaltmengsel dat 40% energiereductie en 30% CO2-reductie oplevert en kwalitatief aan alle eisen voldoet.
  • Er is gekozen voor windenergie met het SMK Milieukeur, opgewekt met Nederlandse windturbines.
  • In een scheidingsinstallatie werd de ontgraven grond uit de boorvloeistof gefilterd. Het bentoniet werd hergebruikt als steunvloeistof voor de tunnelboormachine. De vrijgekomen grond, zowel de Boomse klei als het glauconiethoudende zand en overige grondsoorten, werd gebruikt als materiaal voor de
  • omliggende nieuwe infrastructuur.

Omgevingsmanagement

De omgeving is uitgebreid betrokken bij het project door een instemmingsronde voor het bestemmingsplan, door aandacht te hebben voor de natuur, door jaarlijkse deelname aan de Dag van de Bouw en door sponsoring van diverse maatschappelijke evenementen waaronder de Ziekenhuisloop en de Ronde van Zeeland Seaports.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Paul Brincker

Paul Brincker

Digital Accellerator

'ADAPT Installaties ontsluit besturings- en sensordata. Deze data over bijvoorbeeld trillingen, temperatuur, vermogen en andere informatie worden getoond in een dashboard. Hierdoor signaleren we afwijkend gedrag tijdig en voorkomen we zo storingen, reparaties en stremmingen. Daarnaast biedt het dashboard inzicht in de huidige staat van het object. Het geeft concrete sturingsinformatie waardoor er gericht onderhoud gedaan kan worden. Dit is de eerste stap naar voorspellend onderhoud. Het draagt bij aan de middel en lange termijnplanning, omdat we op basis van data veel gerichtere keuzes kunnen maken. Met een langere levensduur van de installaties, verbeterde prestaties en hogere beschikbaarheid van het object als gevolg. Meer weten? Neem dan contact met mij, ik vertel u er graag over.'

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
3 + 17 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.