Nieuwe Sluis Terneuzen

Een nieuwe verbinding voor de toekomst. De Nieuwe Sluis Terneuzen zorgt ervoor dat de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen toekomstbestendig zijn. BAM Infra Nederland bouwt in het consortium Sassevaart samen met Stadsbader Contractors, DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische bouwonderneming Van Laere N.V. de Nieuwe Sluis Terneuzen. In 2024 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.

Multidisciplinair werk

Sinds eind 2017 zijn we bezig met de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. Het is een multidisciplinair werk met civiele, mechanische, installatie- en baggerwerkzaamheden. Het organiseren van de bouw van een sluis is een hele puzzel. Veel processen die allemaal tegelijkertijd lopen. We zijn bezig met groot materieel, om bijvoorbeeld te baggeren of grond te verzetten, tot minder zichtbare werkzaamheden, zoals de softwareontwikkeling voor bediening van alle systemen. 

In volle gang

De bouw is in volle gang. De afgelopen jaren maakten we de twee betonnen sluishoofden met deurkassen en brugkelders. We bouwden de nieuwe hoogwaterkering van de Westerschelde en de spuifunctie van de sluis voor afvoer van water uit het Kanaal. Deze zijn al in gebruik. Daarnaast rijdt het doorgaande verkeer inmiddels over de geplaatste bruggen van de Nieuwe Sluis en over de definitieve wegen op het sluizencomplex.

Bijzondere operatie met kantelen deuren 

Een mooie mijlpaal was het plaatsen van de deuren en bruggen. De deuren en bruggen, gemaakt in China, kwamen begin 2023 op pontons vanaf de opslaglocatie in Westdorpe over het kanaal naar de Nieuwe Sluis. De bruggen hebben een lengte van 84 meter en zijn 18 meter breed. De sluisdeuren zijn ieder 58 meter lang, 25 meter hoog en 9 meter diep. 

Wegbaggeren landtongen

Momenteel zitten we in de laatste fase van het project. Naast het installeren van de sluisdeuren en -bruggen, leggen we in deze laatste projectfase een aantal wegen aan, ronden we de werkzaamheden voor het bediengebouw af en slopen de restanten van de Middensluis. We baggeren de landtongen voor de ingang van de Nieuwe Sluis helemaal weg voor toegang van zee- en binnenvaart schepen. Dit is een flinke klus.
 

Nieuwe sluis in Terneuzen

Minimale hinder

Veiligheid en zo min mogelijk hinder zijn belangrijk bij de aanleg van de Nieuwe Sluis. Zo moet de omgeving en het weg- en scheepvaartverkeer zo min mogelijk hinder ondervinden van de bouw. De huidige Middensluis bleef tijdens de bouw nog langere tijd in gebruik, maar zijn we nu aan het slopen.

Betere toegang en vlottere doorstroming scheepvaartverkeer

Het sluizencomplex Noordzeesluizen is dé toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent in het havengebied van North Sea Port. Het zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. De capaciteit van de sluizen neemt toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. Vlaanderen en Nederland kunnen ook rekenen op meer én nieuwe economische activiteiten. 

Eén van de grootste sluizen ter wereld

Na de realisatie is de Nieuwe Sluis Terneuzen één van de grootste sluizen ter wereld. De sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. Met de komst van de sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal Gent-Terneuzen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is de opdrachtgever.

 

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
3 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.