Nieuwe Sluis Terneuzen

Een nieuwe verbinding voor de toekomst. De Nieuwe Sluis bij Terneuzen zorgt ervoor dat de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen toekomstbestendig zijn. BAM Infra gaat in het consortium Sassevaart samen met BAM Contractors, DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere N.V de Nieuwe Sluis Terneuzen bouwen. In 2022 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.

Minimale hinder
Het consortium Sassevaart kiest bij de bouw van de Nieuwe Sluis voor bewezen technieken. We bouwen de sluis binnen een diepe waterdichte afscheiding tot ver onder de Boomse klei. Hiermee voorkomen we omgevingsschade. Door het toepassen van diepwanden, hoeven we minder te heien en is er dus minder geluidsoverlast. Een opvallend punt van het plan van Sassevaart is dat de Middensluis aanzienlijk langer open blijft, namelijk tot medio 2021. Dit is mogelijk door de aanleg van een tijdelijk doorvaartkanaal. Hierdoor kan het scheepvaartverkeer langer dan verwacht gebruik blijven maken van drie sluizen.

Fred Jansen, projectdirecteur Sassevaart: “We zijn erg blij dat we met elkaar deze grote aanbesteding gewonnen hebben. Het is een mooi project waar we de komende vijf jaar voortvarend en doordacht aan mogen werken. De komende tijd gaan we het ontwerp verder uitwerken en het terrein bouwrijp maken. Medio 2018 starten we met de eerste grote werkzaamheden. Natuurlijk is ons werk niet te missen, maar we doen ons best om al het verkeer zo min mogelijk te hinderen en de overlast zo beperkt mogelijk te houden. Vol vertrouwen gaan we aan de slag in samenwerking met onze Vlaams-Nederlandse opdrachtgever.”

 

Afmetingen
De Nieuwe Sluis Terneuzen is qua afmetingen vergelijkbaar met de vernieuwde sluizen in het Panamakanaal en wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep.

Waarom een nieuwe sluis?
De havengebieden Gent en Terneuzen zijn van groot economisch belang. Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot deze havens gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Onderzoek naar de maritieme toegang van de Kanaalzone heeft aangetoond dat voor de binnenvaart een capaciteitsprobleem dreigt en voor zeeschepen problemen te verwachten zijn omtrent afmetingen, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van de doorvaart. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. Ook kan de Nieuwe Sluis zorgen voor nieuwe economische activiteiten in zowel de Zeeuws-Vlaamse als de Vlaamse regio en is goed voor de werkgelegenheid.