Een nieuwe verbinding voor de toekomst. De Nieuwe Sluis Terneuzen zorgt ervoor dat de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen toekomstbestendig zijn. BAM Infra Nederland bouwt in het consortium Sassevaart samen met Stadsbader Contractors, DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische bouwonderneming Van Laere N.V. de Nieuwe Sluis Terneuzen. In 2024 vaart het eerste schip door de Nieuwe Sluis.
Sinds eind 2017 zijn we bezig met de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Deze wordt 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. Het is een multidisciplinair werk met civiele, mechanische, installatie- en baggerwerkzaamheden. Het organiseren van de bouw van een sluis is een hele puzzel. Veel processen die allemaal tegelijkertijd lopen. We zijn bezig met groot materieel, om bijvoorbeeld te baggeren of grond te verzetten, tot minder zichtbare werkzaamheden, zoals de softwareontwikkeling voor bediening van alle systemen.
De bouw is in volle gang. De afgelopen jaren maakten we de twee betonnen sluishoofden met deurkassen en brugkelders. We bouwden de nieuwe hoogwaterkering van de Westerschelde en de spuifunctie van de sluis voor afvoer van water uit het Kanaal. Deze zijn al in gebruik. Daarnaast rijdt het doorgaande verkeer inmiddels over de geplaatste bruggen van de Nieuwe Sluis en over de definitieve wegen op het sluizencomplex.
Een mooie mijlpaal was het plaatsen van de deuren en bruggen. De deuren en bruggen, gemaakt in China, kwamen begin 2023 op pontons vanaf de opslaglocatie in Westdorpe over het kanaal naar de Nieuwe Sluis. De bruggen hebben een lengte van 84 meter en zijn 18 meter breed. De sluisdeuren zijn ieder 58 meter lang, 25 meter hoog en 9 meter diep.
Momenteel zitten we in de laatste fase van het project. Naast het installeren van de sluisdeuren en -bruggen, leggen we in deze laatste projectfase een aantal wegen aan, ronden we de werkzaamheden voor het bediengebouw af en slopen de restanten van de Middensluis. We baggeren de landtongen voor de ingang van de Nieuwe Sluis helemaal weg voor toegang van zee- en binnenvaart schepen. Dit is een flinke klus.
Veiligheid en zo min mogelijk hinder zijn belangrijk bij de aanleg van de Nieuwe Sluis. Zo moet de omgeving en het weg- en scheepvaartverkeer zo min mogelijk hinder ondervinden van de bouw. De huidige Middensluis bleef tijdens de bouw nog langere tijd in gebruik, maar zijn we nu aan het slopen.
Het sluizencomplex Noordzeesluizen is dé toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent in het havengebied van North Sea Port. Het zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Voor zowel binnenvaart- als zeeschepen. De capaciteit van de sluizen neemt toe, waardoor de wachttijd voor binnenvaartschepen afneemt. Vlaanderen en Nederland kunnen ook rekenen op meer én nieuwe economische activiteiten.
Na de realisatie is de Nieuwe Sluis Terneuzen één van de grootste sluizen ter wereld. De sluis is qua afmetingen vergelijkbaar met de sluizen in IJmuiden, Antwerpen en Panama. Met de komst van de sluis kunnen grotere zeeschepen tot aan de haven van Gent varen door het Kanaal Gent-Terneuzen. De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie is de opdrachtgever.