NS wil Nederland duurzaam bereikbaar houden, voor iedereen. Ondanks dat we het afgelopen jaar door de coronacrisis minder gebruik maakten van de trein, is de verwachting dat het aantal treinreizigers de komende jaren weer toe zal nemen. En om ervoor te zorgen dat er ook in de toekomst genoeg plek is voor alle treinreizigers zijn er meer én langere treinen nodig. Om die nieuwe treinen ook een plek te kunnen geven is er extra opstelterrein nodig. In opdracht van NS bouwen wij in Arnhem een nieuw opstelterrein. In januari 2021 zijn we gestart met de werkzaamheden en eind van het jaar is het opstelterrein in gebruik genomen.
Aan de zuidzijde van het bestaande terrein Arnhem Goederen bouwen we twaalf nieuwe sporen. En dat doen we zo duurzaam mogelijk. We hergebruiken verschillende grondstoffen en materialen. Zo krijgen zand, dwarsliggers en spoorstaven een tweede leven. Eerder plaatsten we samen met ProRail twee hergebruikte wissels in de hoofdbaan. En ook op dit project hergebruiken we een wissel.
Daarnaast maken we duurzame loop- en inspectiepaden. Deze paden leggen we aan met gemalen olivijn. Waar we voorheen gebruikmaakten van porfier. Olivijn is een natuurlijk mineraal dat CO2 opneemt en dus beter is voor het milieu. De paden zijn verhoogd, waardoor machinisten en monteurs makkelijker én veiliger in en uit het treinstel kunnen stappen.
Ton Sannen, projectmanager NS: “Bij dit project was tijd een essentieel onderdeel. Door de uitstekende samenwerking met BAM hebben we binnen de gestelde termijn een mooi project neergezet.”