In opdracht van Schiphol Amsterdam Airport zorgen wij voor het beheren, onderhouden en verbeteren van de bestaande infrastructuur op de luchthaven. Zo vernieuwen we wegen, bruggen, viaducten en parkeerterreinen. Met onze werkzaamheden dragen wij bij aan een optimale reizigersbeleving. Zodat Schiphol ook in de toekomst comfortabel, bereikbaar, veilig en overzichtelijk is.
BAM is één van de drie bouwbedrijven waarmee Schiphol een langdurig onderhoudscontract (‘perceel’) heeft afgesloten in 2019. In negen jaar tijd voeren we onderhoud uit aan bestaande infrastructuur en gebouwen. Wij zijn verantwoordelijk voor perceel 3. Dit is het beheer en nieuwbouw van en onderhoud aan alle wegen, bruggen en viaducten, parkeerterreinen en bijbehorende infrastructuur. De opdracht omvat onder andere een miljoen vierkante meter asfaltverharding, meer dan 20 viaducten en bruggen, 4.500 borden en 30.000 vierkante meter markering, 8.000 kolken en putten en 230 hectare aan beplanting.
Tot nu toe hebben we hierbij al diverse grote en kleine onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd. En een groot aantal projecten gerealiseerd. Zoals het meerjarenonderhoud op duurzame wijze van de Bataviaweg. Of de reconstructie van de Rijkerstreek, een belangrijke toegangsweg naar Schiphol. Hier verhoogden we de verkeersveiligheid door de aanleg van fiets- en voetgangers oversteekplaatsen, een snelfietspad en bushaltes.
Schiphol heeft als ambitie om in 2030 een zero-waste luchthaven te zijn. Dit past goed binnen de BAM-strategie ‘Building a sustainable tomorrow’ waarin duurzaamheid, digitalisering en industrialisatie centraal staan. We willen toonaangevend zijn op het gebied van duurzaamheid en hebben ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen. We streven ernaar de werkzaamheden op Schiphol zo duurzaam mogelijk te doen. Bijvoorbeeld door het gebruik van elektrisch materieel. Om onze CO2-uitstoot zo laag mogelijk te houden. En door het lokaal hergebruiken van materialen.
Samen met Schiphol maken wij de luchthaven elke dag een stukje beter en mooier. Ons ‘Best Value contract’ geeft veel ruimte om samen te werken als partners. Dus zij aan zij en niet in de traditionele opdrachtgever-opdrachtnemer opzet. Op deze manier benutten we vanuit de verschillende rollen elkaars expertise. Zijn we transparant naar elkaar over prestaties en risico’s. En durven we elkaar te vertrouwen en kwetsbaar te zijn in de samenwerking.
Onze werkzaamheden vinden plaats waar ook reizigers, bezoekers, afhalers en wegbrengers komen. Denk aan de vertrek- en aankomsthallen, terminals, het openbaar vervoersknooppunt, de wegen en parkeergarages. Tijdens de werkzaamheden houden we rekening met de grote reizigersstroom van en naar Schiphol. We plannen deze bijvoorbeeld zoveel mogelijk buiten de vakantieperiodes en tijdens treinvrije periodes. Zo blijft de luchthaven goed bereikbaar.
Schiphol gunde BAM in totaal drie percelen. In perceel 4 zorgt BAM Specials voor al het ondergrondse kabel- en leidingwerk op de luchthaven. En in perceel 5B voert BAM Bouw & Techniek het integrale beheer en onderhoud uit aan de installaties en bouwkundige onderdelen van onder andere Terminal 3, Schiphol Plaza, pieren E, F, G, H en M, brandweerposten en parkeergebouwen.