Herinrichting Gustav Mahlerplein - Ondergrondse fietsparkeergarage

De herinrichting van het Gustav Mahlerplein is onderdeel van het project Zuidasdok van de gemeente Amsterdam. Dit project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Zuidas en het noordelijke deel van de Randstad. De bouw van de fietsparkeergarage maakt deel uit van de voorbereidende werkzaamheden voor het project. De ondergrondse stalling vervangt bovengrondse plaatsen die moeten verdwijnen en verdubbelt de capaciteit naar 3.000 fietsparkeerplaatsen. En dat is de aankomende jaren hard nodig met het groeiend aantal reizigers naar en van de Zuidas. De herinrichting van het Gustav Mahlerplein is in juli 2016 in gebruik genomen.

Fietsparkeergarage

De ondergrondse fietsparkeergarage biedt ruimte voor 3.000 fietsen en krijgt een rollende hellingbaan aan de zuidzijde en een trap aan de noordzijde. Het ontwerp van de garage is helder en overzichtelijk met een ruimtelijke beleving, ruimte voor vlotte doorstroming en inval van daglicht. Hierdoor is de garage gebruiksvriendelijk, comfortabel en sociaal veilig.

Omgevingshinder minimaliseren

Het Gustav Mahlerplein is omgeven door weg en spoor, ABN AMRO en andere werk- en woontorens. Station Amsterdam Zuid heeft circa 80.000 unieke reizigers per dag, 120.000 in- en uitstappers voor trein, metro, tram en bus. Deze hectiek vraagt om een zorgvuldige aanpak om werken, wonen en reizen ongehinderd te laten functioneren. Ondanks dat er in het hart van de Zuidas al veel af is, zal er de komende 10 jaar nog heel veel gebouwd gaat worden. Kwaliteit is dan ook noodzakelijk voor zowel het eindproduct; een mooie en functioneel fijne garage, als het proces hiernaartoe; het bouwen, het voorkomen van bouwhinder en de omgeving letterlijk en figuurlijk meenemen.

Bouw Informatie Model

Op dit project werkten we volgens BIM, het integrale Bouw Informatie Model, en lean-planning. Het ontwerp was volledig in 3D. Door de planning hieraan te koppelen, hadden alle betrokkenen het gehele uitvoeringsproces als een 4D-film in beeld.

Wanden-dak-methode

Voor de bouw van de ondergrondse fietsparkeergarage is de wanden-dak-methode toegepast. Door op de funderingspalen direct het betondek te storten en het dek in te richten,  was er slechts een korte bovengrondse bouwperiode van zes maanden. Circa zes maanden na de start bouw werd het nieuw ingerichte plein al teruggeven aan de gebruikers. Ondergronds werd doorgebouwd zonder dat men het zag of hoorde.

Andere voorbeelden

Er is een transportband gebruikt voor de afvoer van grond en de aanvoer van beton, op 4,5 meter hoogte boven het plein, tussen het project en een transporthub. Op deze manier ondervonden de voetgangersstromen geen hinder van de werkzaamheden en zo konden we een van onze buren, ABN AMRO, garanderen dat hun medewerkers zonder hinder het kantoor konden bereiken.

De damwanden die nodig waren voor de bouwput van de ondergrondse fietsparkeergarage werden gedrukt en palen werden geboord. Er werd dus niet geheid. Hierdoor was er aanzienlijk minder geluidshinder voor de directe omgeving van het plein. Ook was er geen bouwverkeer tijdens de ochtend- en avondspits en lunchtijden op het Gustav Mahlerplein, om een goede doorstroom van het verkeer te kunnen garanderen.

Omgevingsmanagement

Omgevingsmanagement had binnen de projectorganisatie hetzelfde niveau als Project Management. Door omgevingsmanagement dermate hoog in de organisatie te zetten had het project letterlijk ogen en oren. Mensen werden pro-actief meegenomen tijdens het bouwproces, er werden rondleidingen verzorgd en het project werd met trots uitdragen.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Anne Ernest

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

rene_beurze.jpg

René Beurze

Directeur BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
3 + 7 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.