Fundering containerterminal Liverpool

BAM Infra Speciale Technieken heeft unieke funderingskennis en -materieel naar Liverpool gebracht om daar in samenwerking met BAM Nuttall de funderingswerkzaamheden van de kraanbaan op het project Liverpool 2 uit te voeren.

Begin juni vertrokken acht medewerkers van BAM Infra Speciale Technieken naar Liverpool met in hun kielzog 36 vrachtwagens met materieel. Een logistieke operatie van formaat! Het team nam onder meer twee grote boorstellingen mee, een heistelling en een hulpkraan. De boorstellingen zijn enorme reuzen, die men in Liverpool nog nooit had gezien. ‘De Engelse markt kent geen stellingen van dit formaat’, vertelt projectleider Marcel Mertens. ‘Men boort er met kleinere stellingen. Onze grootste boorstelling is 52 meter hoog. Tijdens het opbouwen zagen we de ogen van onze Engelse collega’s verwonderd opengaan.’

Dagelijkse uitdaging
BAM Nuttall en Van Oord bouwen in de monding van de Mersey bij Liverpool een nieuwe containerterminal. Aan de 900 meter lange kademuur kunnen de grootste containerschepen ter wereld aanleggen. Voor de achterkraanbaan worden 266 fundatiepalen aangebracht met een gemiddelde lengte van 38 meter. De zandsteenlaag in de bodem, die zich grillig gedraagt, stelt het team iedere dag voor uitdagingen. Marcel: ‘Bij de ene paal gaat het boren super en bij de volgende kan het veel moeizamer gaan. Dit hoort echter bij ons vak. Het is leuk om samen met het team naar oplossingen te zoeken.’

Goede samenwerking
Het team bestaat uit medewerkers van BAM Nuttall en BAM Infra Speciale Technieken, die intensief samenwerken. Marcel: ‘Onze knowhow komt goed van pas. BAM Nuttall heeft niet het materieel en de specialistische funderingskennis waarover wij beschikken. Zij hebben hun eigen expertise, en zo vullen we elkaar goed aan. Het is best uniek dat wij met onze Nederlandse spullen en kennis in het buitenland voor oplossingen zorgen.’ Ook in de ontwerpfase heeft de ontwerpafdeling van BAM Infra Speciale Technieken nauw samengewerkt met BAM Nuttall en BAM Infraconsult om tot het huidige ontwerp te komen.

Weinig ruimte
De bouw van de terminal had dit jaar klaar moeten zijn, maar heeft in de beginfase vertraging opgelopen. Het project staat nu onder hoge druk. Marcel: ‘Alle materiaalleveringen zijn al gedaan, waardoor een groot gedeelte van het werkterrein als opslagterrein wordt gebruikt. Daarnaast vinden rondom onze kranen diverse andere werkzaamheden plaats, waardoor de beschikbare ruimte zeer beperkt is. We moeten dagelijks puzzelen met de collega’s van BAM Nuttall hoe we het gaan aanpakken.’

Vooruitkijken
Ondertussen kijkt het team al vooruit naar de winter. ‘We gaan een periode in met storm en slecht weer. We zijn ons materieel aan het aanpassen, om zo weinig mogelijk last van de wind te hebben. Als het echt gaat stormen, leggen we het werk natuurlijk stil. Veilig werken heeft altijd prioriteit.’