Er rijden dagelijks veel (vracht)auto’s vanuit het oosten van Overijssel via de N340, N48 en N377 naar Zwolle, Ommen, Hardenberg en omgekeerd. Voorheen waren deze wegen vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming verminderde en het verkeer vastliep. Daarnaast waren deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. In opdracht van provincie Overijssel werkten we samen met Dura Vermeer en FL B.V., als aannemer VDV, aan het veiliger en vlotter doorstromen van het verkeer op de N340, N48 en N377. Op een zo’n duurzaam mogelijke wijze. Ons werk op dit project rondden we af op vrijdag 1 juli 2022. Deze mijlpaal bereikten we een jaar eerder dan gepland! Een prestatie waar alle partijen trots op zijn.
De Vechtdal Verbinding is een veertig kilometer lang wegentraject in het gebied tussen Zwolle en Ommen/Hardenberg. De verkeersverbeteringen waren divers van aard: van een nieuw tracé, rotondes, aanpak kruisingen, realisatie viaducten, ecoduct en fietstunnels tot de herinrichting van Nieuwleusen. Op de bestaande N340 richtten we een aantal kruispunten zo in dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. We maakten onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen.
De N48 voorzagen we onder andere van rotondes en weefvakken. Fietsers steken nu veilig over op de N377 door drie fietsoversteken. De Balkbrug kreeg een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer verbindt. Naast deze maatregelen voerden we ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uit, waaronder fietstunnels, rotondes, een ecoduct en het verbreden van de parallelwegen.
Met provincie Overijssel hadden we de afspraak om met minimale CO2 emissies en maximale circulariteit te bouwen. Een deel van de afgesproken duurzame maatregelen concentreerden zich dus op de grootste CO2 belasters. Dat zijn het productieproces van materialen asfalt, beton en staal, transport van bulkmaterialen en energiegebruik op de bouwplaats. Een ander deel van de maatregelen betrof het circulair realiseren van de Vechtdal Verbinding. Door het voorkomen van het gebruik van primaire grondstoffen, zoals asfalt, beton, staal en zand. En het hergebruiken en recyclen van 99% van alle vrijgekomen materialen. Wij realiseerden alle afgesproken doelen. Met de maatregelen bespaarden we 12700 ton CO2 uitstoot. Dit staat gelijk aan ca. 552 huishoudens (gemiddeld jaarverbruik).
Een voorbeeld is het asfalt. In het project gebruikten we ruim 193.000 ton asfalt. Bijna de helft daarvan (94.000 ton) bestond uit gerecycled materiaal, zoals steenslag en zand. Nog eens bijna 40% (75.000 ton) van het gebruikte materiaal is Laag Energie Asfaltbeton (LEAB). De productie van dit asfalt kost minder energie, omdat het maar tot 95 graden Celsius wordt verhit in plaats van 165 graden. Hiernaast maakten we ook duurzame ontwerpkeuzes voor bruggen en viaducten gemaakt. Dit leverde een CO2 besparing van 42% op.
Al het zand en grond dat vrijkwam bij het project is hergebruikt. Dat scheelt een hoop transport. Toch is dit maar 36% van al het zand dat bij het project is gebruikt. De rest komt uit andere projecten in Nederland. Het grootste deel (42%) komt van lokale projecten, zoals in Hattem en Stegeren.
Diesel is een vervuilende brandstof. In plaats daarvan is er tegenwoordig ook biodiesel (HVO) beschikbaar. In totaal gebruikten we ruim 290.000 liter biodiesel in grondverzetmachines. We reduceerden de CO2-emissie met meer dan 1024 ton CO2. Dit is 45% lager dan de uitstoot van volledig fossiele brandstoffen bij gelijke werkzaamheden. Ook voor het transport is ruim 50.000 liter biodiesel gebruikt, net als door de asfaltmachines (45.000 liter).