Een veiligere en vlottere doorstroming bij de Vechtdal Verbinding

Er rijden dagelijks veel (vracht)auto’s vanuit het oosten van Overijssel via de N340, N48 en N377 naar Zwolle, Ommen, Hardenberg en omgekeerd. Voorheen waren deze wegen vooral in de spits erg druk, waardoor de doorstroming verminderde en het verkeer vastliep. Daarnaast waren deze wegen niet op een duurzaam veilige manier ingericht. In opdracht van provincie Overijssel werkten we samen met Dura Vermeer en FL B.V., als aannemer VDV, aan het veiliger en vlotter doorstromen van het verkeer op de N340, N48 en N377. Op een zo’n duurzaam mogelijke wijze. Ons werk op dit project rondden we af op vrijdag 1 juli 2022. Deze mijlpaal bereikten we een jaar eerder dan gepland! Een prestatie waar alle partijen trots op zijn.

Verkeersverbeteringen

De Vechtdal Verbinding is een veertig kilometer lang wegentraject in het gebied tussen Zwolle en Ommen/Hardenberg. De verkeersverbeteringen waren divers van aard: van een nieuw tracé, rotondes, aanpak kruisingen, realisatie viaducten, ecoduct en fietstunnels tot de herinrichting van Nieuwleusen. Op de bestaande N340 richtten we een aantal kruispunten zo in dat ze veiliger zijn en meer verkeer kunnen verwerken. We maakten onder andere een vernieuwde aansluiting op de A28, een nieuw wegtracé met 2 x 2 rijbanen vanaf die aansluiting tot aan de Ankummerdijk, een viaduct over het spoor en een vernieuwd knooppunt bij Varsen.

Veiligere verbindingen

De N48 voorzagen we onder andere van rotondes en weefvakken. Fietsers steken nu veilig over op de N377 door drie fietsoversteken. De Balkbrug kreeg een onderdoorgang voor doorgaand verkeer en een dorpsplein dat noord en zuid weer verbindt. Naast deze maatregelen voerden we ook de vijftien optimalisatiemaatregelen uit, waaronder fietstunnels, rotondes, een ecoduct en het verbreden van de parallelwegen.

Duurzaam bouwen

Met provincie Overijssel hadden we de afspraak om met minimale CO2 emissies en maximale circulariteit te bouwen. Een deel van de afgesproken duurzame maatregelen concentreerden zich dus op de grootste CO2 belasters. Dat zijn het productieproces van materialen asfalt, beton en staal, transport van bulkmaterialen en energiegebruik op de bouwplaats. Een ander deel van de maatregelen betrof het circulair realiseren van de Vechtdal Verbinding. Door het voorkomen van het gebruik van primaire grondstoffen, zoals asfalt, beton, staal en zand. En het hergebruiken en recyclen van 99% van alle vrijgekomen materialen. Wij realiseerden alle afgesproken doelen. Met de maatregelen bespaarden we 12700 ton CO2 uitstoot. Dit staat gelijk aan ca. 552 huishoudens (gemiddeld jaarverbruik).

Asfalt en beton: recycling en lagere temperatuur

Een voorbeeld is het asfalt. In het project gebruikten we ruim 193.000 ton asfalt. Bijna de helft daarvan (94.000 ton) bestond uit gerecycled materiaal, zoals steenslag en zand. Nog eens bijna 40% (75.000 ton) van het gebruikte materiaal is Laag Energie Asfaltbeton (LEAB). De productie van dit asfalt kost minder energie, omdat het maar tot 95 graden Celsius wordt verhit in plaats van 165 graden. Hiernaast maakten we ook duurzame ontwerpkeuzes voor bruggen en viaducten gemaakt. Dit leverde een CO2 besparing van 42% op.

Zand en grond: hergebruik

Al het zand en grond dat vrijkwam bij het project is hergebruikt. Dat scheelt een hoop transport. Toch is dit maar 36% van al het zand dat bij het project is gebruikt. De rest komt uit andere projecten in Nederland. Het grootste deel (42%) komt van lokale projecten, zoals in Hattem en Stegeren.

Biodiesel als brandstof

Diesel is een vervuilende brandstof. In plaats daarvan is er tegenwoordig ook biodiesel (HVO) beschikbaar. In totaal gebruikten we ruim 290.000 liter biodiesel in grondverzetmachines. We reduceerden de CO2-emissie met meer dan 1024 ton CO2. Dit is 45% lager dan de uitstoot van volledig fossiele brandstoffen bij gelijke werkzaamheden. Ook voor het transport is ruim 50.000 liter biodiesel gebruikt, net als door de asfaltmachines (45.000 liter).

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Anne Ernest

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

rene_beurze.jpg

René Beurze

Directeur BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
5 + 10 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.