Een sluis met historie in Brunsbüttel

Meer dan 30.000 passerende schepen per jaar, honderd zeeschepen per dag, de drukste scheepvaartroute ter wereld én een honderd jaar oud sluizencomplex die deze drukte niet meer aan kan. Reden voor BAM Infra Nederland om te zorgen voor een toekomstbestendig sluizencomplex. En dat allemaal zonder hinder voor de omgeving. Tijd om de puzzelstukjes in elkaar te laten vallen.

Een stukje geschiedenis
In 1885 had Duitsland een kust aan de Noord- en Oostzee. Om van de ene kant naar de andere kant te komen, voeren zij om Denemarken heen. Je kunt je voorstellen dat dit tijd technisch niet handig was voor de handel en de scheepvaart. Daarom besloot Keizer Wilhelm I een kanaal te graven die deze twee delen van Duitsland aan elkaar verbond. In Brunsbuttel en Kiel realiseerde hij de eerste twee sluizen. Dit bleek een succes, want het werd het drukst bevaarde kanaal. Nog drukker dan het Panamakanaal. Reden om in 1914 nog twee extra sluizen te bouwen. Inmiddels dus al ruim honderd jaar oud. Tijd voor sluis nummer vijf, om de bestaande sluizen te ontzien. BAM Infra bouwt de sluis samen met Wayss & Freytag uit Duitsland, een dochterbedrijf van de BAM groep.

Bouwen op een postzegel
Deze bouwopgave is complex, niet alleen qua technische diversiteit en uitvoering, maar vooral vanwege het werken met groot materieel op het water, de enorme afmetingen van de materialen en de uitvoering op een eiland met eigen betoncentrale. ‘We bouwen op een postzegel en er is geen mogelijkheid om uit te wijken. Dit maakt van de logistiek, de planning, het transport en de opslag, een uitdagende puzzel. Waar je de meeste bouwplaatsen gewoon op- en af kunt rijden, is dat op een eiland lastiger, vertelt Gerben Turkstra, verantwoordelijke manager namens BAM Infra Nederland.’

BAM is expert in het bieden van de juiste oplossing in deze complexiteit. Zo vaart er een eigen veerboot voor de aan- en afvoer van materieel, materiaal en het vervoer van medewerkers. Ook staan het bedieningscentrum en de verkeerscentrale voor de scheepvaart op dit eiland. Deze moeten 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar blijven, wat de bouwopgave nog complexer maakt.

Hinder beperken
Om de scheepsvaart in de toekomst soepel hun weg te laten vervolgen, is er gekozen om een nieuwe sluis te bouwen, de vijfde. Deze is straks 360 meter lang, 45 meter breed en 14 meter diep. Om te voorkomen dat er schade aan de bestaande sluizen ontstaat, gebruikt BAM trillingsarme en trillingsvrije funderingstechnieken. Alles voorboren is hierbij de oplossing. Waarna een steunvloeistof in de grond verdwijnt gevolgd door de funderingspaal.

Naar verwachting heeft het Duits – Nederlandse projectteam nog enkele jaren nodig om alle puzzelstukjes op hun plaats te leggen en is er een prachtig werk toegevoegd aan deze historische plek.

Bekijk hier de film 'Brunsbüttel: Schleusenkammer-Bau verzögert sich' door op de afbeelding te klikken.