Onze laadstations voorzien de elektrische veerponten van het GVB op het Noordzeekanaal van energie. Door de laadstations circulair te bouwen, bieden we ook insecten, vogels en vleermuizen een plek om even op te opladen.
Daar geloven wij in. Samen met het GVB, Holland Shipyards en andere partners realiseren we de vervanging van de dieselponten op het Noordzeekanaal door nieuwe elektrische ponten. Stil, schoon en snel en makkelijk op te laden. Duurzaam en naadloos inpasbaar in de dienstregeling. Fietsers en voetgangers zijn namelijk aangewezen op deze veerverbindingen om van noord naar zuid en vice versa te kunnen gaan.
Marcel Hoitinga, schipper GVB: “De passagiers zijn laaiend enthousiast. Ze horen niets meer en er blaast ook geen stinkende uitlaatpijp meer over het dek. Waar we voorheen twee uur stillagen om 8.000 liter gasolie te tanken, laden we nu slechts 3 minuten en volautomatisch elke keer als we heen en weer zijn gevaren."
De drie laadstations zijn circulair gebouwd. De muren zijn gemaakt van gerecycled beton en houten panelen en de deuren van gerecycled aluminium. De stations zijn voorzien van een natuurdak met planten. Ook is er een insectenhotel en zijn er speciale gaten in de muren voor vogels en vleermuizen. Zodat zij ook even kunnen opladen bij de laadstations.
Met onze duurzame laadstations helpen wij klanten bij het elektrificeren van bussen, trucks en veren. Op die manier werken we samen aan de verduurzaming van de infrastructuur in Nederland. We gebruiken daarbij onze jarenlange ervaring met het bouwen en aansluiten van treinen en metro’s op de elektrische voorziening.