Duurzaam onderstation Meulunteren

Mussen en mezenkast

Het eerste duurzame, in opdracht van Prorail ontwikkelde, onderstation staat in Meulunteren langs het tracé van de Valleilijn tussen Ede en Barneveld. Wij bouwden hem, inclusief het kabel- en leidingwerk.

Houten skeletbouw

In een onderstation - een klein gebouw langs het spoor – wordt 10kV wisselspanning met behulp van transformators, een verdeler (HVI) en gelijkrichters (GVI) omgezet naar 1500V gelijkspanning zodat het geschikt is voor de bovenleiding, en de treinen kunnen rijden.

In dit geval bestaat het onderstation uit een betonfundatie met houten skeletbouw. Om op een duurzamere manier te bouwen is ervoor gekozen de binnenwanden van hout te voorzien in plaats van gemetselde muren. Metselwerk vraag om extra transport van stenen en cement.

Het CLT-hout (Crossed Laminated Timber) dat we hiervoor hebben gebruikt bestaat uit verschillende lagen, die als een bouwpakket tot massief houten wanden worden opgebouwd. CLT-hout wordt op een energiezuinige manier gemaakt, kan worden gerecycled en veroorzaakt minder milieuschade.

Klimaatadaptatie

Met sloten aan beide kanten van het spoor was er beperkte ruimte om de kabels in te graven. Daarom hebben we keerwanden en een duiker aangebracht. Hiermee creëren we extra ruimte om de kabels voldoende diep (90 centimeter onder het maaiveld) in de grond te kunnen aanbrengen. Vanwege het aanbrengen van de duiker, hebben we de wadi voor de hemelwaterafvoer vergroot. Deze biedt extra capaciteit om regenwater op te vangen. Een mooi voorbeeld van klimaatadaptatie.

Verschillende metseltechnieken

Voor het metselwerk aan de buitenkant van het onderstation is gekozen voor verschillende metseltechnieken. Waaronder een zaagtandverband, waarmee we zadeldaken van boerderijen uit de omgeving nabootsen. Daardoor past het gebouw beter bij de omgeving. Het dak is deels demontabel, zodat in geval van vervanging van de transformator het dak kan worden losgeschroefd en een kraan de transformator eruit kan tillen om deze te vervangen.

Nestelen en broeden op het dak

De dieren in de omgeving speelden een belangrijke rol bij het ontwerp van het gebouw. Het dak is voorzien van grind, zodat weidevogels er kunnen nestelen. Voor de kuikens zijn een PVC-buis en kunststof pallet op het dak gelegd waarin zij kunnen schuilen. Een insectenhotel, mussen-, en mezenkasten, maken het voor de dieren uit de omgeving ook een fijne plaats om te verblijven. Speciale aandacht is er voor vleermuizen. In de gevel zijn vijf vleermuiskasten ingemetseld. De bodem van deze kasten, die lijken op een brievenbus, loopt af waardoor ontlasting eruit loopt en er weinig onderhoud nodig is. Ook heeft het gebouw vleermuisvriendelijke, amberkleurige verlichting.

Een veilige ligging

Het 10kv-kabeltracé loopt vanaf het inkoopstation van netbeheerder Liander in Ede tot aan het onderstation Meulunteren. De kabels liggen op een diepte van minimaal 90 cm onder het maaiveld. Daar waar obstakels zijn, zoals overwegen en kabels en leidingen van nutsbedrijven, maken we gebruik van mantelbuizen. Hierdoor liggen de kabels beschermd onder de grond. Om te voorkomen dat er graafschade ontstaat bij toekomstige graafwerkzaamheden rondom het spoor, ligt er dertig centimeter boven de kabels een waarschuwingslint waarop staat dat er kabels van ProRail liggen.

Bekijk meer foto’s en achtergrondinformatie in dit digitale boekje.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.