Bouwen aan een duurzame leefomgeving en het verbeteren van de mobiliteit. Bij het project de Rotterdamsebaan komt dit allemaal samen. In opdracht van gemeente Den Haag bouwden wij deze nieuwe toegangsweg met de meest duurzame tunnel van Nederland: De Victory Boogie Woogietunnel.
De Rotterdamsebaan is aangelegd om ervoor te zorgen dat Den Haag en de Haagse regio nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven. De route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg uitkomst. Deze nieuwe entree richting Den Haag is 4 kilometer lang en verbindt de snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar.
Één van de meest opvallende, duurzame maatregelen, is het grote dak met 450 zonnepanelen bovenop het dienstgebouw bij de ingang van de Victory Boogie Woogietunnel in de Vlietzoom. De zonnepanelen leveren genoeg energie voor de tunnelbesturingsinstallatie, ledverlichting en klimaatbeheersing in het bedieningsgebouw. Verder is bij het ontwerp van de tunnel rekening gehouden met zuinig energiegebruik, hergebruik van materialen, minder verkeersgeluid en het opvangen van fijnstof.
Zuinig energieverbruik
Hergebruik materialen
Minder verkeersgeluid
Fijnstof
Fijnstof in de uitlaatgassen tast de luchtkwaliteit aan. Bij de Victory Boogie Woogietunnel hebben we gezorgd dat het fijnstof bij de in- en uitgangen van de tunnel wordt opgevangen. Dit gebeurt met een systeem dat als een soort magneet werkt. De uitstoot van fijnstof bij de tunnelingangen daalt zo met ongeveer 50%.
Duurzame bouw
Ook tijdens de bouw hebben we veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Van zonnepanelen op de bouwkeet, bouwmachines die werken op milieuvriendelijke brandstof tot het gebruik van een duurzamer betonmengsel dat is gemaakt zijn met een lagere CO2-uitstoot. En tot slot hebben we de zware betonnen delen van de tunnel tijdens de bouw aangevoerd met een elektrische wagen ‘tunnelTesla’. Een wereldprimeur!
De bereikbaarheid van Den Haag was voor de komst van de Rotterdamsebaan grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan (A12). Dagelijks reed zo’n 40% van het verkeer de stad in en uit via deze weg. Met als gevolg iedere dag files op de Utrechtsebaan. Ook woonwijken in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hadden dan last van sluipverkeer. De komst van de Rotterdamsebaan heeft hierin verandering gebracht. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio namelijk beter bereikbaar door de snelwegen (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag met elkaar te verbinden. Het verkeer van en naar de snelwegen kan zich zo beter verdelen en de druk op de Utrechtsebaan is daardoor minder.
Een ander belangrijk criterium op dit project was hinderbeperking. We hebben maatregelen getroffen die ervoor zorgen dat de overlast voor de omgeving tijdens de bouw zo klein mogelijk was. Zo zorgden we er tijdens de bouw voor dat verkeersaders open bleven voor verkeer. Dit deden we onder andere door het aanleggen van een tijdelijke weg en een gefaseerde uitvoering van werkzaamheden. Daar zijn we in geslaagd met het winnen van de 2e prijs als Bewuste Bouwer met een score van 9,4.
Voor de aanleg van de Rotterdamsebaan werkte de gemeente Den Haag nauw samen met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Metropoolregio Den Haag Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Delfland. De Rotterdamsebaan is gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin BAM Infra Nederland, BAM Wayss & Freytag Ingenieurbau en VolkerWesselsbedrijven Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS samenwerken.