De Rotterdamsebaan

Diffractoren

Bouwen aan een duurzame leefomgeving en het verbeteren van de mobiliteit. Bij het project de Rotterdamsebaan komt dit allemaal samen. In opdracht van de gemeente Den Haag bouwen wij deze nieuwe weg met onder andere de meest duurzame tunnel van Nederland.

Duurzaam

Een van de meest opvallende maatregelen om energie te besparen, is het grote dak van zonnepanelen bovenop het dienstgebouw bij de ingang van de tunnel in de Vlietzoom. Dit levert genoeg energie op voor het dienstgebouw. Dit is maar één van de maatregelen.

Bij het ontwerp van de tunnel is rekening gehouden met zuinig energiegebruik, hergebruik van materialen, minder verkeersgeluid en het opvangen van fijnstof.

Zuinig energieverbruik

  • Lichtroosters bij de ingangen van de tunnel zorgen ervoor dat minder verlichting nodig is.
  • Alle dienst– en techniekgebouwen hebben zuinige ledverlichting. Ook de verlichting bij de bouw is led.
  • De indeling van de dienstgebouwen is zo dat er zo min mogelijk koeling nodig is.
  • De tunnel gebruikt groene stroom.

Hergebruik materialen

  • Er is een soort asfalt gebruikt waarvoor minder energie nodig is om het te maken. Oud asfalt wordt hergebruikt.
  • De grond die vrijkwam tijdens het boren is opnieuw gebruikt: bijvoorbeeld voor de aanleg van het Molenvlietpark en het nieuwe parkeerterrein van Drievliet.
  • Ook de tunnelboormachine zelf werd eerder gebruikt.

Minder verkeersgeluid

  • Op een groot deel van de Rotterdamsebaan ligt ‘stil asfalt’. Hierdoor is er voor de omgeving minder geluid van rijdend verkeer als de Rotterdamsebaan in gebruik is.
  • Speciale betonnen goten in de berm nemen het geluid op en richten het naar boven in plaats van naar de zijkant. Ook hierdoor is er minder verkeersgeluid.

Fijnstof

Fijnstof in de uitlaatgassen tast de luchtkwaliteit aan. Bij de Victory Boogie Woogietunnel wordt het fijnstof bij de in- en uitgangen van de tunnel opgevangen. Dit gebeurt met een systeem dat als een soort magneet werkt. De uitstoot van fijnstof bij de tunnelingangen daalt zo met ongeveer 50%.

Duurzame bouw

Ook tijdens de bouw is er veel aandacht voor duurzaamheid. Dit is zichtbaar in de zonnepanelen op het dak van de hoofdlocatie van de aannemer. De bouwmachines werken op milieuvriendelijke brandstof. De aannemer gebruikte duurzame betonmengsels die gemaakt zijn met een lagere CO2-uitstoot. En tot slot werden de zware betonnen delen van de tunnel tijdens de bouw aangevoerd met een elektrische wagen: ‘tunnelTesla’ - een wereldprimeur.

Betere mobiliteit

De bereikbaarheid van Den Haag is grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan (A12). Nu rijdt 40% van het verkeer dat de stad dagelijks in- en uitrijdt via deze weg. Met als gevolg iedere dag files op de Utrechtsebaan. Ook woonwijken in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg stromen dan vol met sluipverkeer. Daar brengt de Rotterdamsebaan verandering in. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio namelijk beter bereikbaar door de snelwegen (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag met elkaar te verbinden. Het verkeer van en naar de snelwegen kan zich zo beter verdelen en de druk op de Utrechtsebaan wordt minder.

Minder omgevingshinder

Een ander belangrijk criterium waarop het hoofdcontract voor de Rotterdamsebaan gegund werd, is hinderbeperking. Hieronder vallen maatregelen die ervoor zorgen dat de overlast voor de omgeving tijdens de bouw zo klein mogelijk is. Daar zijn we in geslaagd met het winnen van de 2e prijs als Bewuste Bouwer.

Zo zorgen we ervoor dat gedurende de bouw belangrijke verkeersaders open bleven. Dit deden we onder andere door het aanleggen van een tijdelijke weg en een gefaseerde uitvoering van werkzaamheden. 

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Kitting Lee

Kitting Lee

Director Digital Asset Management

'Ik houd mij bezig met de ontwikkelingen van Artificial Intelligence in de bouw. Wij creëren samen met onze partners een strategische aanpak met vernieuwende producten en slimme oplossingen op dit vlak. Graag ga ik met jou in gesprek over de ontwikkelingen die je ziet binnen Asset management en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat assets waarde blijven creëren.'

Marcel Verkerk

Marcel Verkerk

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.