De Rotterdamsebaan met de meest duurzame tunnel van Europa

De Rotterdamsebaan met de meest duurzame tunnel van Nederland

Bouwen aan een duurzame leefomgeving en het verbeteren van de mobiliteit. Bij het project de Rotterdamsebaan komt dit allemaal samen. In opdracht van gemeente Den Haag bouwden wij deze nieuwe toegangsweg met de meest duurzame tunnel van Nederland: De Victory Boogie Woogietunnel.

De Rotterdamsebaan is aangelegd om ervoor te zorgen dat Den Haag en de Haagse regio nu en in de toekomst goed bereikbaar blijven. De route biedt vooral voor verkeer van of naar Rotterdam, Delft en Ypenburg uitkomst. Deze nieuwe entree richting Den Haag is 4 kilometer lang en verbindt de snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar. 

Duurzaam

Één van de meest opvallende, duurzame maatregelen, is het grote dak met 450 zonnepanelen bovenop het dienstgebouw bij de ingang van de Victory Boogie Woogietunnel in de Vlietzoom. De zonnepanelen leveren genoeg energie voor de tunnelbesturingsinstallatie, ledverlichting en klimaatbeheersing in het bedieningsgebouw. Verder is bij het ontwerp van de tunnel rekening gehouden met zuinig energiegebruik, hergebruik van materialen, minder verkeersgeluid en het opvangen van fijnstof.

Zuinig energieverbruik

  • Lichtroosters bij de ingangen van de tunnel zorgen ervoor dat minder verlichting nodig is.
  • Alle dienst– en techniekgebouwen hebben ledverlichting. 
  • De dienstgebouwen hebben zo min mogelijk koeling nodig door de manier waarop ze zijn ingericht. Er is gebruik gemaakt van een koelsysteem dat gebruikt maakt van de lage temperatuur van de ondergrond.
  • De tunnel gebruikt groene stroom.

Hergebruik materialen

  • We hebben asfalt gebruikt waarvoor minder energie nodig is om het te maken. Oud asfalt hebben we hergebruikt.
  • De grond die vrijkwam tijdens het boren is opnieuw gebruikt: bijvoorbeeld voor de aanleg van het Molenvlietpark en het nieuwe parkeerterrein van Drievliet.
  • Ook hebben we de tunnelboormachine op een eerder project gebruikt.
     
De Rotterdamsebaan met de meest duurzame tunnel van Nederland

Minder verkeersgeluid

  • Op een groot deel van de Rotterdamsebaan ligt ‘stil asfalt’. Hierdoor is er voor de omgeving minder geluid van rijdend verkeer.
  • Speciale betonnen goten in de berm nemen het geluid op en richten het naar boven in plaats van naar de zijkant. Ook hierdoor is er minder verkeersgeluid.

Fijnstof
Fijnstof in de uitlaatgassen tast de luchtkwaliteit aan. Bij de Victory Boogie Woogietunnel hebben we gezorgd dat het fijnstof bij de in- en uitgangen van de tunnel wordt opgevangen. Dit gebeurt met een systeem dat als een soort magneet werkt. De uitstoot van fijnstof bij de tunnelingangen daalt zo met ongeveer 50%.

Duurzame bouw
Ook tijdens de bouw hebben we veel aandacht besteed aan duurzaamheid. Van zonnepanelen op de bouwkeet, bouwmachines die werken op milieuvriendelijke brandstof tot het gebruik van een duurzamer betonmengsel dat is gemaakt zijn met een lagere CO2-uitstoot. En tot slot hebben we de zware betonnen delen van de tunnel tijdens de bouw aangevoerd met een elektrische wagen ‘tunnelTesla’. Een wereldprimeur!

De Rotterdamsebaan met de meest duurzame tunnel van Nederland

Betere mobiliteit

De bereikbaarheid van Den Haag was voor de komst van de Rotterdamsebaan grotendeels afhankelijk van de Utrechtsebaan (A12). Dagelijks reed zo’n 40% van het verkeer de stad in en uit via deze weg. Met als gevolg iedere dag files op de Utrechtsebaan. Ook woonwijken in Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg hadden  dan last van sluipverkeer. De komst van de Rotterdamsebaan heeft hierin verandering gebracht. De Rotterdamsebaan maakt Den Haag en de regio namelijk beter bereikbaar door de snelwegen (A4/A13) en de Centrumring van Den Haag met elkaar te verbinden. Het verkeer van en naar de snelwegen kan zich zo beter verdelen en de druk op de Utrechtsebaan is daardoor minder.

Minder omgevingshinder

Een ander belangrijk criterium op dit project was hinderbeperking. We hebben maatregelen getroffen die ervoor zorgen dat de overlast voor de omgeving tijdens de bouw zo klein mogelijk was. Zo zorgden we er tijdens de bouw voor dat verkeersaders open bleven voor verkeer. Dit deden we onder andere door het aanleggen van een tijdelijke weg en een gefaseerde uitvoering van werkzaamheden. Daar zijn we in geslaagd met het winnen van de 2e prijs als Bewuste Bouwer met een score van 9,4.

Samenwerking

Voor de aanleg van de Rotterdamsebaan werkte de gemeente Den Haag nauw samen met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Metropoolregio Den Haag Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Delfland. De Rotterdamsebaan is gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin BAM Infra Nederland, BAM Wayss & Freytag Ingenieurbau en VolkerWesselsbedrijven Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS samenwerken.
 

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
2 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.