In opdracht van De Suikerzijde bv bouwen wij de beweegbare bascule Bietenbrug, een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. Dit voormalige industrieterrein, gelegen op de locatie van de oude Suikerfabriek, ondergaat momenteel een metamorfose naar een levendige en goed bereikbare omgeving. Met de brug dragen we bij aan een betere bereikbaarheid van het nieuwe stadsdeel aan de westkant van Groningen.
De Bietenbrug is onderdeel van een nieuwe verkeersroute in Groningen. Deze route vormt een snelle verbinding tussen de oude binnenstad en de westelijke ringwegen. Het voormalige industrieterrein ligt aan de noordkant en is ingesloten door het kanaal Hoendiep. Daardoor is De Suikerzijde aan die kant nu nog ontoegankelijk voor fietsers, auto’s en voetgangers. De Bietenbrug komt over het kanaal te liggen en verschaft hiermee toegang aan De Suikerzijde-Noord. In eerste instantie gebruikt het bouwverkeer de brug tijdens de ontwikkeling van De Suikerzijde. Daarna is de brug open voor fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer. De Bietenbrug heeft een beweegbaar brugdek om het Hoendiep bevaarbaar te houden.
In lijn met de BAM-strategie streven we naar duurzame en innovatieve oplossingen om de brug te realiseren met minimale impact op het milieu. Zo zetten we tijdens de bouw in op het gebruik van emissieloos materieel zoals elektrisch grondverzet, de elektrische toren rupskraan, elektrische betonpomp en de elektrische asfaltset. Daarnaast maken we gebruik van duurzaam (GROENR) beton. Toepassing van het beton leidt tot een reductie van 15 tot 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. De basculekelder bouwen we in een tijdelijke bouwput met onderwaterbeton, waarbij we 100% gerecycled betongranulaat gebruiken. Onze collega’s maken gebruik van een elektrische bus en we leveren een materialenpaspoort op.
De opdracht bestaat uit twee delen. De bouwteamfase en realisatiefase. Begin 2023 werkten we samen met De Suikerzijde bv in een bouwteam aan de uitvoerbaarheid van het ontwerp en bereiden we de uitvoering samen voor. Tijdens deze periode maakten we gebruik van elkaars kennis en kunde om te komen tot het beste uitvoeringsontwerp voor dit project.
‘We hebben bewust gekozen om veel tijd te investeren in de samenwerking. De samenwerking en het hieruit voortvloeiende vertrouwen vormen een solide basis voor het project.’
Andre Houwer, projectmanager Bietenbrug bij De Suikerzijde bv
Momenteel zitten we in de realisatiefase. Onze werkzaamheden bestaan uit betonwerk voor de bascule kelder, de aanbrug op twee steunpunten en het geheel bekleden met metselwerk. Voor de bouw van de bascule kelder midden in het water, hebben we reeds land aangewonnen middels baggeren en dempen. Verder plaatsen we de staalconstructie van het beweegbare brugdek en stellen deze in gebruik. Ook leggen we het wegenwerk aan voor de aansluiting van de huidige Energieweg op de brug naar de nieuwe Pioniersweg. Daarnaast doen we hier landschappelijke inpassing met een breed wandelpad met veel groen, zitplekken en uitzichtpunten aan de natuurlijke oevers van het Hoendiep. Ter hoogte van de brug is het wandelpad uitgevoerd als een brede houten boardwalk. Naar verwachting is de brug in de zomer van 2024 klaar.