De Bietenbrug verbindt oude binnenstad en nieuw westelijk stadsdeel in Groningen

In opdracht van De Suikerzijde bv bouwen wij de beweegbare bascule Bietenbrug, een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling van het nieuwe stadsdeel De Suikerzijde. Dit voormalige industrieterrein, gelegen op de locatie van de oude Suikerfabriek, ondergaat momenteel een metamorfose naar een levendige en goed bereikbare omgeving. Met de brug dragen we bij aan een betere bereikbaarheid van het nieuwe stadsdeel aan de westkant van Groningen. 

Verbinding tussen oud en nieuw

De Bietenbrug is onderdeel van een nieuwe verkeersroute in Groningen. Deze route vormt een snelle verbinding tussen de oude binnenstad en de westelijke ringwegen. Het voormalige industrieterrein ligt aan de noordkant en is ingesloten door het kanaal Hoendiep. Daardoor is De Suikerzijde aan die kant nu nog ontoegankelijk voor fietsers, auto’s en voetgangers. De Bietenbrug komt over het kanaal te liggen en verschaft hiermee toegang aan De Suikerzijde-Noord. In eerste instantie gebruikt het bouwverkeer de brug tijdens de ontwikkeling van De Suikerzijde. Daarna is de brug open voor fietsers, voetgangers en bestemmingsverkeer. De Bietenbrug heeft een beweegbaar brugdek om het Hoendiep bevaarbaar te houden.

Duurzaam 

In lijn met de BAM-strategie streven we naar duurzame en innovatieve oplossingen om de brug te realiseren met minimale impact op het milieu. Zo zetten we tijdens de bouw in op het gebruik van emissieloos materieel zoals elektrisch grondverzet, de elektrische toren rupskraan, elektrische betonpomp en de elektrische asfaltset. Daarnaast maken we gebruik van duurzaam (GROENR) beton. Toepassing van het beton leidt tot een reductie van 15 tot 20 procent CO2-uitstoot ten opzichte van traditionele mengsels. De basculekelder bouwen we in een tijdelijke bouwput met onderwaterbeton, waarbij we 100% gerecycled betongranulaat gebruiken. Onze collega’s maken gebruik van een elektrische bus en we leveren een materialenpaspoort op. 

Bouwteam

De opdracht bestaat uit twee delen. De bouwteamfase en realisatiefase. Begin 2023 werkten we samen met De Suikerzijde bv in een bouwteam aan de uitvoerbaarheid van het ontwerp en bereiden we de uitvoering samen voor.  Tijdens deze periode maakten we gebruik van elkaars kennis en kunde om te komen tot het beste uitvoeringsontwerp voor dit project. 

We hebben bewust gekozen om veel tijd te investeren in de samenwerking. De samenwerking en het hieruit voortvloeiende vertrouwen vormen een solide basis voor het project.’
Andre Houwer, projectmanager Bietenbrug bij De Suikerzijde bv

Werkzaamheden in volle gang

Momenteel zitten we in de realisatiefase. Onze werkzaamheden bestaan uit betonwerk voor de bascule kelder, de aanbrug op twee steunpunten en het geheel bekleden met metselwerk. Voor de bouw van de bascule kelder midden in het water, hebben we reeds land aangewonnen middels baggeren en dempen. Verder plaatsen we de staalconstructie van het beweegbare brugdek en stellen deze in gebruik. Ook leggen we het wegenwerk aan voor de aansluiting van de huidige Energieweg op de brug naar de nieuwe Pioniersweg. Daarnaast doen we hier landschappelijke inpassing met een breed wandelpad met veel groen, zitplekken en uitzichtpunten aan de natuurlijke oevers van het Hoendiep. Ter hoogte van de brug is het wandelpad uitgevoerd als een brede houten boardwalk. Naar verwachting is de brug in de zomer van 2024 klaar.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Anne Ernest

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

rene_beurze.jpg

René Beurze

Directeur BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
11 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.