Bruggen Midden-Delfland klaar voor vaarseizoen

De Kerkpolderbrug, de Bolle Kickert en brug Overgaag in Midden-Delfland zijn klaar voor het vaarseizoen. De periode van 1 november tot 1 april hebben we benut om onderhoud te plegen aan de verkeerstechnische installaties, zodat het vaarseizoen zo storingsvrij en soepel als mogelijk verloopt.

 

Onderhoud en vervanging

Vanuit BAM verzorgen we het elektrotechnisch onderhoud van de bruggen inclusief de verkeersregelinstallaties. Denk aan verlichting, camera’s, verkeerslichten en de besturingskasten van alle technische installaties. , maar ook aan het vervangen van bijvoorbeeld slagbomen die gepland staan na het vaarseizoen van 2022. Naast het verhelpen van storingen, correctief onderhoud, doen we ook het preventieve onderhoud om de levensduur van installaties te verlengen en storingen te voorkomen. Het preventief onderhoud komt voort uit onze onderhoudsanalyse die we hebben verwerkt in een jaarplanning. Deze preventieve en correctieve onderhoudswerkzaamheden borgen we digitaal in ons onderhoudsmanagementsysteem (OMS), zodat er nooit wat kan mislopen en elke werkorderbon is in te zien.

Vaarseizoen

Tijdens het drukke vaarseizoen van 1 april tot 1 november gaan de drie bruggen veelvuldig open en dicht om zowel het vaar- als wegverkeer soepel te laten verlopen. Storingen wil de gemeente Midden-Delfland dan ook het liefst voorkomen en als ze er zijn dan zo snel mogelijk oplossen.

Roland Trouwborst, adviseur Civiele Kunstwerken bij Gemeente Midden-Delfland: ‘Midden-Delfland is een typisch Hollands landschap: grasland, koeien in de wei, veel moois te zien in dit open landschap. Het is daarom fijn varen, maar de beweegbare bruggen zijn er ook voor het wegverkeer. Als Gemeente Midden-Delfland willen wij het vaarverkeer én wegverkeer beide goed bedienen. Dat doen we in samenwerking met BAM.

Complexe storing

Afgelopen jaar kampte de gemeente met een complexe storing aan brug Overgaag. Tijdens het testen in de aanloop naar het vaarseizoen ging de brug herhaaldelijk in storing. Daarbij kwam de brug letterlijk vast te staan en kon hij niet meer naar beneden. Het uitvallen van deze hoofdader had grote impact op de hulpdiensten, het busvervoer en autoverkeer.

Floris Lobé, Technisch Specialist bij BAM: ’Onder druk van het naderende vaarseizoen hebben we alles op alles gezet om de storing op te lossen. Na grondig onderzoek hebben we de oorzaak van het probleem gevonden. Uiteindelijk bleek dat het materiaal van het brugdek (die net als hout ‘werkt’) in combinatie met de hoekgraden meetsensoren een looptijdbewaking initieerde. Na een aanpassing in de software codering heeft brug Overgaag tijdens het vaarseizoen geen enkele storing meer gehad.’

  

Samenwerking

Bij het onderhoud van de bruggen voor gemeente Midden-Delfland werken we nauw samen met DWG, specialist op het gebied van software. Floris Lobé: ’We zijn goed op elkaar ingespeeld en dat maakt dat we de gemeente optimaal kunnen ontzorgen.’ De samenwerking met DWG is er een van vertrouwen, met als basis het delen van kennis en kunde. Door deze samenwerking zijn wij in staat de hardware en software te bedienen van zowel het preventief als correctief onderhoud. Een totaalpakket waarbij BAM als eerste lijn een vertrouwd aanspreekpunt is voor de opdrachtgever.’