Nieuwe toepassingen die zuinig zijn met energie, die besparen op onderhoud en de kwaliteit verbeteren. Daarmee worden snelwegen nog beter, veiliger en comfortabeler. Dag en nacht, bij mooi én slecht weer. Een van de belangrijkste aandachtspunten is daarbij uiteraard de wegverlichting. Stap voor stap worden de oude systemen vervangen door eigentijdse oplossingen, en LED-verlichting voert daarbij de boventoon. BAM Infra Verkeerstechniek is hiermee actief op uiteenlopende locaties in Nederland. Bijvoorbeeld op de A12 en de A2, waar we in korte tijd de lichtvoorziening een efficiënte, duurzame en slimme upgrade gaven in opdracht van Rijkswaterstaat.
'De techniek en de besturing van nieuwe LED-systemen zijn complex, maar ook de planning en logistiek van zo'n vervangingsoperatie vormen een regelrechte puzzel', zegt projectorganisator Nanne Fioole van Verkeerstechniek. 'Je moet de klus zo vloeiend en efficiënt mogelijk uitvoeren. Dat vraagt om grondig vooronderzoek, zoals het uitzoeken van de bestaande kabelloop. En daarnaast is het nodig om precies te bepalen welke materialen waar en wanneer moeten zijn. Het werk moet immers snel, veilig en met zo min mogelijk overlast voor het verkeer verlopen. Logisch dus dat je nauw samenwerkt in een groot team, waarbij ieder z'n eigen specialisme en taak heeft. Afstemming en projectbeheersing moeten optimaal zijn. Alleen al in de voorbereiding zit maanden werk.'
Wat hielden deze beide projecten in? Nanne Fioole legt uit. 'In grote lijnen: op de A12 tussen Woerden en Utrecht ging het om vervanging van de bestaande lijnverlichting – de traditionele wegverlichting in de middenberm waarbij tussen masten een kabel is gespannen met verlichtingsarmaturen – door masten met LED-verlichting. Ook de bestaande masten bij op- en afritten moesten worden vervangen, inclusief montage van de LED-armaturen. Verder vervingen we de traditionele armaturen op bestaande masten door LED-armaturen. Ook moesten we de zogeheten ontsteekpunten vervangen, oftewel de voedingskasten. Op de A2 tussen Abcoude en Utrecht was het voornaamste werk de uitwisseling van alle armaturen op de bestaande lichtmasten bij de op- en afritten, en in de midden- en tussenbermen. Ook hebben we de ontsteekpunten omgebouwd zodat ze geschikt zijn voor een dimsysteem op basis van LED.'
Na maandenlange voorbereiding vond de complete uitvoering plaats in nauwelijks drie maanden tijd, tussen januari en maart 2019. En het positieve resultaat is overduidelijk. Nanne Fioole: 'De overstap naar LED op deze wegvakken is een enorme verbetering, een optelsom van voordelen. Het reguliere onderhoud van de verlichting is verleden tijd dankzij de vele malen langere levensduur van LED. Tel daarbij op de spectaculaire energiebesparing van minstens 50 procent. En dan hebben we ook nog eens de extra technische mogelijkheden van LED, zoals de dimbaarheid van de lichten. Ook is de verlichting veel veiliger en aangenamer voor de weggebruiker, omdat weg heel gelijkmatig en beter wordt verlicht.' We hebben hierin succesvol samengewerkt met LED technologie partner Sygnify.
Duurzaam licht op de snelweg: ook dat is BAM Infra Verkeerstechniek.