Autoluwe stad, maar 24/7 toegankelijk: hoe doe je dat?

Om ervoor te zorgen dat binnensteden niet dichtslibben, de milieukwaliteit verbetert en de veiligheid vergroot wordt, dringen steeds meer gemeenten het autoverkeer in de stadskern terug. Aan de andere kant is het wel enorm belangrijk dat het bestemmingsverkeer en hulpdiensten goede toegang behouden. Hoe pak je dat aan?

Onderdeel van de maatregelen die gemeenten toepassen, zijn de zogenoemde beweegbare fysieke afsluitingen (BFA's) op de toegangswegen naar de binnenstad. Die BFA's zijn inmiddels in heel wat steden een vertrouwd gezicht geworden: stevige, opvallende en verticaal beweegbare palen midden in de weg, die de doorgang voor auto's (op bepaalde tijden) verhinderen. Maar diezelfde palen moeten ook verzinken in het wegdek voor autoverkeer dat wel toegang moet hebben. Dat geldt uiteraard voor binnenstadbewoners en het transport dat nodig is om winkels en bedrijven te bevoorraden. Maar misschien nog wel belangrijker is de toegang voor hulpdiensten, als elke seconde telt.

Complexe factoren

'Het principe is simpel, maar er zijn veel complexe factoren die meespelen', zegt Gerrit van Ballegooijen, projectleider bij BAM Infra Verkeerstechniek. 'Enerzijds gaat het natuurlijk om de techniek zelf, maar anderzijds om de regelgeving, en de normen die er bijvoorbeeld gelden voor de aanrijtijden van de hulpdiensten. Een haperend systeem of defecte BFA's is het laatste dat je wilt. Een belangrijk deel van de projecten die we momenteel ontwikkelen en uitvoeren, is dan ook gericht op de bedrijfszekerheid van de systemen, beperking van onderhoudskosten en razendsnelle service in het geval dat er toch iets niet goed werkt.'

Leidende positie

BAM Infra Verkeerstechniek heeft al jaren een leidende positie bij ontwerp, implementatie en onderhoud van zulke stadstoegangsystemen. Behalve in het realiseren van geheel nieuwe systemen, is BAM gespecialiseerd in het verbeteren en upgraden van bestaande systemen. De focus ligt op efficiency, doelmatigheid, kostenbesparing en operationele betrouwbaarheid, vertelt Gerrit van Ballegooijen. 'Opdrachtgevers verwachten van ons dat we de lat hoog leggen, en dat doen we. We gaan uit van een up-time' van 98 procent. En zijn er toch nog problemen, dan zijn we in de kortste keren ter plekke om storingen op te lossen. Onze dienstverlening is daarop ingericht.'

Systemen steeds beter

Inmiddels zijn BFA's een vertrouwd verschijnsel in de binnensteden. En de systemen worden steeds beter, de toepassingen breder, het beheer efficiënter en de kosten gaan omlaag. Gerrit van Ballegooijen: 'Het aantal storingen is veel lager dan toen gemeentes met dit soort systemen begonnen, maar onze focus als BAM is dat de systemen 24/7 en 365 dagen per jaar optimaal functioneren. Ook ontwikkelen we manieren om gebruiks-, onderhouds- en schadekosten nog verder omlaag te brengen. De systemen waar wij aan werken, behoren tot de meest innovatieve in de markt. Camera's, kentekenherkenning, ondersteuning van handhavers… de functionaliteiten zijn alleen maar toegenomen.'

Modulaire aanpak

Belangrijke aanpassingen en modificaties die BAM toepast bij dergelijke projecten, hebben betrekking op uniformiteit van de systemen, zodat standaard protocollen mogelijk zijn. Van Ballegooijen: "Ook kiezen we voor een modulaire aanpak met vaste onderdelen, prefab elementen en bijvoorbeeld uniforme stekkerverbindingen. Ook richten we bij onderhoud en vernieuwing onze activiteiten zo in dat we minimale hinder veroorzaken voor het verkeer, de omwonenden en het publiek."

Hartje Den Haag

Een mooi voorbeeld van deze benadering werd nog niet zo lang geleden in praktijk gebracht bij een project rond nieuwbouw en onderhoud van BFA's in hartje Den Haag. Onder andere op de Kalvermarkt, een drukke omgeving met diverse kantoren, overheidsgebouwen en winkelbedrijven. 'In Den Haag deden we als BAM Infra Verkeerstechniek al sinds 2011 het onderhoud van de BFA's', vertelt Gerrit van Ballegooijen. 'In nauwe samenwerking met de gemeente hebben we in de jaren daarna technische aanpassingen doorgevoerd, waardoor het aantal niet-schadegerelateerde storingen met 85 procent omlaag werd gebracht. Daarnaast verbeterden we het proces om de functies bij storing en schade te herstellen. Daardoor hadden we 90 procent van de BFA's binnen een uur weer up and running. Mede door deze staat van dienst en onze kennis van alle locaties werd ons door de gemeente ook dit project van nieuwbouw en onderhoud gegund.'

Organisatie

Een project als dit draait enerzijds om optimale technische aanpassingen en voorzieningen, maar er zit ook een intensieve en complexe organisatie omheen. Werkzaamheden uitvoeren midden in een bedrijvige stad, waarbij verkeersstromen zo min mogelijk hinder moeten ondervinden is al geen kleinigheid. Voeg daarbij de grote hoeveelheden fietsers, wandelaars en shoppers en het wordt duidelijk dat hier meer dan techniek van toepassing is. Logistiek en planning rondom de werkzaamheden, maar ook goed overleg met betrokken partijen en uiteraard de gemeente, zijn onmisbaar. Het is een puzzel die naadloos moet voegen.

'Een ingewikkelde klus, maar wel een die precies past bij BAM Infra', vindt Gerrit van Ballegooijen. 'We zijn een all-round en innovatief verkeerstechnisch bedrijf. Alle activiteiten die we doen, zijn maatwerk. Ik spreek dan ook eerder van een 'system integrator'. En we hebben alles in huis om te bouwen, een aannemer van A tot Z. Technisch, logistiek en uitvoerend.'

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Paul Brincker

Paul Brincker

Digital Accellerator

'ADAPT Installaties ontsluit besturings- en sensordata. Deze data over bijvoorbeeld trillingen, temperatuur, vermogen en andere informatie worden getoond in een dashboard. Hierdoor signaleren we afwijkend gedrag tijdig en voorkomen we zo storingen, reparaties en stremmingen. Daarnaast biedt het dashboard inzicht in de huidige staat van het object. Het geeft concrete sturingsinformatie waardoor er gericht onderhoud gedaan kan worden. Dit is de eerste stap naar voorspellend onderhoud. Het draagt bij aan de middel en lange termijnplanning, omdat we op basis van data veel gerichtere keuzes kunnen maken. Met een langere levensduur van de installaties, verbeterde prestaties en hogere beschikbaarheid van het object als gevolg. Meer weten? Neem dan contact met mij, ik vertel u er graag over.'

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
1 + 15 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.