Apeldoorn Verbindt: een emissieloze bouwplaats

Nog nooit eerder kwamen er zoveel duurzame facetten uit de spoorbouw samen om een prestatie van deze omvang te realiseren. Apeldoorn Verbindt is een project dat we in opdracht van ProRail vrijwel volledig emissieloos uitvoeren. Het omvat niet alleen de vervanging van de sporen, wissels en wisselverwarming rond het station Apeldoorn. Ook komt er een eigen perron voor treinen naar Deventer en Zutphen. Hiermee speelt ProRail in op een toename van het aantal treinreizigers.

Onze aanpak

De werkzaamheden bestaan uit het ombouwen van het emplacement bij station Apeldoorn en het terugbrengen van het aantal sporen. We verwijderen en vernieuwen (boven)leidingen en oude kabels, ontgraven spoorballast en vervangen houten bielzen door betonnen dwarsliggers. Betonnen dwarsliggers geven meer stabiliteit en zorgen voor minder geluidsoverlast. Doordat het aantal wissels wijzigt, passen we de treinbeveiligingsinstallatie hier ook op aan. Eind 2023 is de opdracht klaar.

Duurzame bouwplaats

Bijzonder aan dit project is dat we werken vanuit een duurzame bouwplaats. Een braakliggend terrein vlakbij station Apeldoorn is ingericht met twintig bouwketen, afvalcontainers en laadpalen. Op het dak van het ketenpark liggen zonnepanelen. De opgewekte energie gebruiken we voor de voorzieningen op het bouwterrein.

Vrijwel alle machines die we inzetten op dit project zijn elektrisch. Dit zorgt voor minder CO2-uitstoot, minder fijnstof en minder geluidsoverlast voor de directe omgeving. We gebruiken de bouwaansluiting op het project voor het opladen van groot materieel en maken gebruik van een powerbank en verwisselbare accupakketten.

Bouwmedewerkers rijden samen vanaf een verzamelplek en gaan van daaruit met elektrische bussen naar de bouwplaats. Een schip met ballast vaart van Amsterdam naar Deventer en gaat daarna per trein naar Apeldoorn in plaats van over de weg. Daar zouden anders zesentwintig vrachtwagens voor nodig zijn.

Afval scheiden we ter plekke in vier verschillende containers: restafval, lasafval, ijzer en hout. Wat nog bruikbaar is zetten we in, het overige afval haalt een lokale afvalverwerker op.

Bij de uitvoering van dit project doen we veel ervaring op die we bij andere projecten gebruiken. Bijvoorbeeld hoe je de werkzaamheden met het elektrisch materieel zo inplant, dat je deze zo efficiënt mogelijk inzet en tussentijds kan bijladen. Maar ook kennis van wat de markt aanbiedt  op het gebied van duurzaamheid.

Wat zetten we in op deze emissieloze werkplaats?

  • hergebruik 8.000 ton ballast
  • elektrische krollen
  • elektrische trekkracht
  • elektrische zeefmachine ballast
  • elektrische hydraulische graafmachine/overslagkraan
  • keet met zonnepanelen
  • elektrische laadpalen
  • elektrisch personenvervoer via een verzamelplaats
  • elektrische minishovels en mini graafmachines
  • elektrisch handgereedschap
  • zoveel mogelijk vervoer van materieel per schip

Materialen

  • 7 km spoorstaaf
  • 126 km kabels
  • 4 km bovenleidingdraad
  • 25 stuks seinen
  • 50.000 bevestigingsmiddelen
  • 6.000 ton nieuwe ballast   
  • 8.000 ton hergebruikte ballast      

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
6 + 9 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.