Begin 2024 zijn we, na een nauwgezette voorbereidingsperiode, in Vught gestart met de eerste werkzaamheden. Die omvatten het verleggen van kabels en leidingen, het aanpassen van de riolering en het kappen van bomen en struiken. Dit laatste is nodig om ruimte te maken voor de werkzaamheden. De aanwezige Aziatische duizendknoop verwijderen we zorgvuldig, waarna we de bouwhubs inrichten.
In Vught leggen we tijdelijke spoorvoorzieningen aan om ruimte te maken voor de bouw van een verdiepte ligging van het spoor die ProRail hier de komende jaren gaat realiseren. We zijn begin 2024 gestart met onze werkzaamheden en verwachten deze volgens planning eind 2025 af te ronden. Daarna start ProRail de bouw van de verdiepte ligging van het spoor over een lengte van 1,6 kilometer in Vught. Dit is onderdeel van een omvangrijker plan van ProRail om meer capaciteit voor goederentreinen en passagierstreinen te verkrijgen.
De werkzaamheden die BAM Infra Nederland verzorgt omvatten de aanleg van een tijdelijk spoor, zodat het treinverkeer doorgang kan vinden tijdens de bouw van de verdiepte ligging. Verder passen we het spoor naar Den Bosch aan en maken we een wisseloverloop in de spoorlijn naar Tilburg. In Vught bouwen we daarnaast het nieuwe onderstation en relaishuis dat ook dienst blijft doen na realisatie van de verdiepte ligging. Onderdeel van onze werkzaamheden zijn ook het realiseren van een tijdelijke spoor- en fietsbrug en een tijdelijk station in Vught. Verder passen we de weginfrastructuur aan naar deze tijdelijke voorzieningen.
We zijn begin 2024 gestart met de werkzaamheden in Vught en verwachten deze volgens planning eind 2025 af te ronden.
Direct aan het huidige spoor liggen woningen, bedrijfspanden en een aantal openbare voorzieningen. De werkzaamheden die wij uitvoeren voor ProRail zullen, ondanks onze aanpak voor hinderbeperking, gepaard gaan met hinder. Daarom staat transparante communicatie voor en tijdens onze werkzaamheden hoog op onze agenda. We organiseren veel contactmomenten met bewoners, instellingen en bedrijven. Om hen op die manier steeds te informeren en betrekken bij de werkzaamheden en wat zij hiervan merken en hun mogelijke zorgen en vragen goed te adresseren. Dat doen we bijvoorbeeld door voorlichting te geven op de weekmarkt in Vught, door het organiseren van bewonersavonden en informeren via de bouwapp. Ook is er in Vught een informatiecentrum waar omwonenden terecht kunnen met vragen of eventuele zorgen.
Om de hinder van onze bouwwerkzaamheden te beperken plaatsen we waar mogelijk geluidsschermen tussen het spoor en de aangrenzende huizen, bedrijven en openbare ruimte en passen we trillingsarme funderingsmethodieken toe. Verder beperken we het aantal vrachtwagenbewegingen door het centrum van Vught door gebruik te maken van bouwhubs buiten de woonkern en voeren we materialen aan via het spoor. Waar we wel door Vught rijden, doen we dat buiten spitstijden. Bovendien korten we werkzaamheden op locatie zoveel mogelijk in door constructies prefab op een andere locatie voor te produceren. Tot slot zetten we zoveel mogelijk elektrisch materieel in wat minder uitstoot en geluid oplevert.