Aanleg tijdelijk spoor in Vught ter voorbereiding op verdiepte ligging

In Vught leggen we tijdelijke spoorvoorzieningen aan om ruimte te maken voor de bouw van een verdiepte ligging van het spoor die ProRail hier de komende jaren gaat realiseren. We zijn begin 2024 gestart met onze werkzaamheden en verwachten deze volgens planning eind 2025 af te ronden. Daarna start ProRail de bouw van de verdiepte ligging van het spoor over een lengte van 1,6 kilometer in Vught. Dit is onderdeel van een omvangrijker plan van ProRail om meer capaciteit voor goederentreinen en passagierstreinen te verkrijgen.

Tijdelijke en deels definitieve voorzieningen

De werkzaamheden die BAM Infra Nederland verzorgt omvatten de aanleg van een tijdelijk spoor, zodat het treinverkeer doorgang kan vinden tijdens de bouw van de verdiepte ligging. Verder passen we het spoor naar Den Bosch aan en maken we een wisseloverloop in de spoorlijn naar Tilburg. In Vught bouwen we daarnaast het nieuwe onderstation en relaishuis dat ook dienst blijft doen na realisatie van de verdiepte ligging. Onderdeel van onze werkzaamheden zijn ook het realiseren van een tijdelijke spoor- en fietsbrug en een tijdelijk station in Vught. Verder passen we de weginfrastructuur aan naar deze tijdelijke voorzieningen. 
We zijn begin 2024 gestart met de werkzaamheden in Vught en verwachten deze volgens planning eind 2025 af te ronden.

Communicatie omwonenden 

Direct aan het huidige spoor liggen woningen, bedrijfspanden en een aantal openbare voorzieningen. De werkzaamheden die wij uitvoeren voor ProRail zullen, ondanks onze aanpak voor hinderbeperking, gepaard gaan met hinder. Daarom staat transparante communicatie voor en tijdens onze werkzaamheden hoog op onze agenda. We organiseren veel contactmomenten met  bewoners, instellingen en bedrijven. Om hen op die manier steeds te informeren en betrekken bij de werkzaamheden en wat zij hiervan merken en hun mogelijke zorgen en vragen goed te adresseren. Dat doen we bijvoorbeeld door voorlichting te geven op de weekmarkt in Vught, door het organiseren van bewonersavonden en informeren via de bouwapp. Ook is er in Vught een informatiecentrum waar omwonenden terecht kunnen met vragen of eventuele zorgen. 

Hinder zoveel mogelijk beperken

Om de hinder van onze bouwwerkzaamheden te beperken plaatsen we waar mogelijk geluidsschermen tussen het spoor en de aangrenzende huizen, bedrijven en openbare ruimte en passen we trillingsarme funderingsmethodieken toe. Verder beperken we het aantal vrachtwagenbewegingen door het centrum van Vught door gebruik te maken van bouwhubs buiten de woonkern en voeren we materialen  aan via het spoor. Waar we wel door Vught rijden, doen we dat buiten spitstijden. Bovendien korten we werkzaamheden op locatie zoveel mogelijk in door constructies prefab op een andere locatie voor te produceren. Tot slot zetten we zoveel mogelijk elektrisch materieel in wat minder uitstoot en geluid oplevert.

Riolering, kabels, leidingen en bomenkap

Begin 2024 zijn we, na een nauwgezette voorbereidingsperiode, in Vught gestart met de eerste werkzaamheden. Die omvatten het verleggen van kabels en leidingen, het aanpassen van de riolering en het kappen van bomen en struiken. Dit laatste is nodig om ruimte te maken voor de werkzaamheden. De aanwezige Aziatische duizendknoop verwijderen we zorgvuldig, waarna we de bouwhubs inrichten.

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Alexander Kuijt

Alexander Kuijt

Bedrijfsleider

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Brigitta Lindeboom-Kroes

Brigitta Lindeboom-Kroes

Field coach

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Ed Buré

Ed Buré

Commercieel Manager

'Hoe maken we onze infrastructuur slimmer? Wat levert dat op? Hoe zet je daarin stappen? Graag voer ik die dialoog met je!'

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Evert Jan van Drie

Evert Jan van Drie

Tendermanager

Gerben van Bijnen

Gerben van Bijnen

Hoofduitvoerder

Jelle Visserman

Jelle Visserman

Regiomanager

‘Ons team helpt u graag met de meest uiteenlopende civiele vraagstukken. Van een fietsbrug met architectonische verschijningsvorm tot de verbouw van uw industriefaciliteit. Zowel heel klein als heel groot en van standaard tot zeer innovatief.’

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Karst Jan Karsten

Karst Jan Karsten

Regiomanager BAM Infra Civiel

'Wij gaan de uitdaging aan om werken uit te voeren in een complexe binnenstedelijke en industriële omgeving als een ondergrondse parkeergarage / machinefundatie en (beweegbare) bruggen. Van kleine tot grote en van standaard tot integrale, complexe, innovatieve projecten: benader ons gerust met uw vragen!'

Klaas-Jan Visser

Klaas-Jan Visser

Projectleider

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

Pieter Bakker

Pieter Bakker

Projectleider

'Zo mooi om te zien wat je kunt maken met parametrisch ontwerpen in combinatie met 3D-printen. Vanuit één basisontwerp, ontstaan met een muisklik vier unieke bruggen. Die vervolgens met één druk op de knop uit onze printer rollen in de 3D printfaciliteit in Eindhoven. De wereld van betonnen constructieve werken is nog nooit zo organisch en dynamisch geweest.'

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander Buningh

Sander Buningh

Themamanager Verstedelijking en mobiliteit

'Vernieuwende ideeën zijn nodig om de bereikbaarheid en mobiliteit te verbeteren zonder de leefbaarheid voor mens en natuur aan te tasten'

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Groepsfoto

Team Waterkracht

Vlnr Bas Reedijk, Tijl Essens, Danneke Heiligers en Gerben Turkstra.

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
3 + 4 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.