3D-betongeprinte fietsbruggen N243

Passend bij een duurzame toekomst.

De N243 in de provincie Noord-Holland is een smalle weg met veel verkeer en een aantal drukke kruisingen. Om de weg voor fietsers veiliger te maken, komen er vier fietsbruggen naast de weg. Na drie jaar ontwerpen, testen en een vergunningsaanvraag startte in juli 2021 het 3D-betonprinten. Begin 2022 bouwen we de eerste fietsbruggen

Fietsbruggen uit 3D-betonprinter

De onderdelen voor de fietsbruggen zijn gemaakt door een 3D-betonprinter. Iedere brug bestaat uit zeven losse geprinte onderdelen. De bruggen komen over de Jispersloot, Vrouwensloot, Beemsterringvaart en Voordijksloot langs de Schermerhornerweg. De vier 3D-betongeprinte fietsbruggen zijn geprint bij de printfabriek van Weber Beamix. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.

Monteren fietsbruggen

In februari transporteren we de brugonderdelen van de printfabriek naar de voorbouwlocatie. Daarna starten we op de locatie met de voormontage van de brugonderdelen. Vervolgens plaatsen we de bruggen op de definitieve locaties. Naar verwachting kunnen fietsers vanaf begin juli 2022 over de bruggen fietsen.

Minder materiaal, afval en arbeidskrachten

In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Tijdens het bouwproces produceren we ook minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton. Ook zijn er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig.
 

Henk Post, directeur Civiel bij BAM Infra Regionaal: ‘We moeten duurzamer bouwen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over tien jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen en samenwerkingsverbanden, het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.’

 

Meest duurzame fietsbrug

Met een levenscyclusanalyse is een vergelijking gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug die ter plaatse wordt gestort, een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-betongeprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprinte fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug doordat er minder materiaal is gebruikt door de geprinte holle constructie. En door de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.

Innovatie 3D-betonprinten

In verschillende regio’s in Noord-Holland voeren we beheer en onderhoud uit. We hebben het 3D-betonprinten bij de provincie ingebracht als innovatie. We voeren alle werkzaamheden voor de 3D-geprinte fietsbruggen uit voor de provincie Noord-Holland. Dit is een onderdeel van de werkzaamheden voor het project N243 Herinrichting.

Meer informatie

De innovatieve techniek van 3D-betonprinten past bij een duurzame toekomst waarin steeds meer circulair en modulair gebouwd wordt. Bekijk meer informatie over 3D-betonprinten.