3D-betongeprinte fietsbruggen N243

De N243 in de provincie Noord-Holland is een smalle weg met veel verkeer en een aantal drukke kruisingen. Om de weg voor fietsers veiliger te maken, komen er vier fietsbruggen naast de weg. Na drie jaar ontwerpen, testen en een vergunningsaanvraag startte in juli 2021 het 3D-betonprinten. Begin 2022 bouwen we de eerste fietsbruggen

Fietsbruggen uit 3D-betonprinter

De onderdelen voor de fietsbruggen zijn gemaakt door een 3D-betonprinter. Iedere brug bestaat uit zeven losse geprinte onderdelen. De bruggen komen over de Jispersloot, Vrouwensloot, Beemsterringvaart en Voordijksloot langs de Schermerhornerweg. De vier 3D-betongeprinte fietsbruggen zijn geprint bij de printfabriek van Weber Beamix. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.

Monteren fietsbruggen

In februari transporteren we de brugonderdelen van de printfabriek naar de voorbouwlocatie. Daarna starten we op de locatie met de voormontage van de brugonderdelen. Vervolgens plaatsen we de bruggen op de definitieve locaties. Naar verwachting kunnen fietsers vanaf begin juli 2022 over de bruggen fietsen.

Minder materiaal, afval en arbeidskrachten

In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Tijdens het bouwproces produceren we ook minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton. Ook zijn er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig.

Henk Post, directeur Civiel bij BAM Infra Regionaal: ‘We moeten duurzamer bouwen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over tien jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen en samenwerkingsverbanden, het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.’

Meest duurzame fietsbrug

Met een levenscyclusanalyse is een vergelijking gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug die ter plaatse wordt gestort, een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-betongeprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprinte fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug doordat er minder materiaal is gebruikt door de geprinte holle constructie. En door de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.

Innovatie 3D-betonprinten

In verschillende regio’s in Noord-Holland voeren we beheer en onderhoud uit. We hebben het 3D-betonprinten bij de provincie ingebracht als innovatie. We voeren alle werkzaamheden voor de 3D-geprinte fietsbruggen uit voor de provincie Noord-Holland. Dit is een onderdeel van de werkzaamheden voor het project N243 Herinrichting.

Meer informatie

De innovatieve techniek van 3D-betonprinten past bij een duurzame toekomst waarin steeds meer circulair en modulair gebouwd wordt. Bekijk meer informatie over 3D-betonprinten.  

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Kitting Lee

Kitting Lee

Director Digital Asset Management

'Ik houd mij bezig met de ontwikkelingen van Artificial Intelligence in de bouw. Wij creëren samen met onze partners een strategische aanpak met vernieuwende producten en slimme oplossingen op dit vlak. Graag ga ik met jou in gesprek over de ontwikkelingen die je ziet binnen Asset management en hoe we er samen voor kunnen zorgen dat assets waarde blijven creëren.'

Marcel Verkerk

Marcel Verkerk

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.