3D-betongeprinte fietsbruggen N243

De N243 in de provincie Noord-Holland is een smalle weg met veel verkeer en een aantal drukke kruisingen. Wij plaatsten hier vier fietsbruggen om de weg voor fietsers veiliger te maken. Na drie jaar ontwerpen, testen en een vergunningsaanvraag startte in juli 2021 het 3D-betonprinten. Begin 2022 bouwden we de eerste fietsbruggen. In september 2023 leverden we de bruggen op.

Fietsbruggen uit 3D-betonprinter

De onderdelen voor de fietsbruggen zijn gemaakt door een 3D-betonprinter. Iedere brug bestaat uit zeven losse geprinte onderdelen. De bruggen gaan over de Jispersloot, Vrouwensloot, Beemsterringvaart en Voordijksloot langs de Schermerhornerweg. De vier 3D-betongeprinte fietsbruggen zijn geprint bij de printfabriek van Weber Beamix. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.

Monteren fietsbruggen

We transporteerden de brugonderdelen van de printfabriek naar de voorbouwlocatie. Op de locatie startten we met de voormontage van de brugonderdelen. Vervolgens plaatsten we de bruggen op de definitieve locaties. 

Minder materiaal, afval en arbeidskrachten

In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Tijdens het bouwproces produceerden we ook minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton. Ook waren er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig.

Henk Post, directeur Civiel bij BAM Infra Regionaal: ‘We moeten duurzamer bouwen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over tien jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen en samenwerkingsverbanden, het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.’

Meest duurzame fietsbrug

Met een levenscyclusanalyse is een vergelijking gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug die ter plaatse wordt gestort, een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-betongeprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprinte fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug doordat er minder materiaal is gebruikt door de geprinte holle constructie. En door de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.

Innovatie 3D-betonprinten

In verschillende regio’s in Noord-Holland voeren we beheer en onderhoud uit. We hebben het 3D-betonprinten bij de provincie ingebracht als innovatie. We voerden alle werkzaamheden voor de 3D-geprinte fietsbruggen uit voor de provincie Noord-Holland. Dit is een onderdeel van de werkzaamheden voor het project N243 Herinrichting. De innovatieve techniek van 3D-betonprinten past bij een duurzame toekomst waarin steeds meer circulair en modulair gebouwd wordt.   

Projectlocatie

Deel op social media

Meer weten?

Bas Reedijk

Bas Reedijk

Afdelingshoofd Water

Daan van den Akker

Daan van den Akker

Business developer

Daniel de Wit - commercieel manager contact

Daniël de Wit

Commercieel manager BAM Infra Funderingstechnieken

'Complexe technische uitdagingen? Een leuk project wat snel moeten starten? Niet weten waar te beginnen? We voeren graag de dialoog om samen tot de best passende oplossingen te komen.'

Joost de Jong

Joost de Jong

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Jos van Rijen

Manager Design Operations

‘Digital Design is de kunst van het creëren, vastleggen en integreren van gegevens met behulp van een digitale vaardigheden. Specialisten van BAM Infraconsult gebruiken steeds vaker geavanceerde technologieën om gegevens vast te leggen en ontwerpen te maken in een gedigitaliseerde omgeving. Digital Design stelt ontwerpers in staat om mogelijkheden te verkennen en innovatieve oplossingen te ontwikkelen in een virtuele omgeving.’

Michiel Dop

Commercieel manager

‘Een optimaal passende oplossing. Daar help ik u graag bij. Hoe? Door een soepele samenwerking met als resultaat dat uw doelen worden bereikt. Door de juiste vragen te stellen en hiermee uw vraagstukken goed te doorgronden. En door onze lokale bekendheid en sterke achterban. Uiteraard houden wij rekening met duurzaamheid, veiligheid en kwaliteit.’

Nick Overkamp

Nick Overkamp

Conceptmanager Renovatieconcept Bruggen

René Beurze

René Beurze

Directeur Operations BAM Infraconsult

Sander den Blanken

Sander den Blanken

Directeur BAM Infraconsult

'Ontwerpen bij BAM Infraconsult gaat niet alleen over hoe het eruit ziet, hoe innovatief of onderscheidend het is in de markt, maar ook hoe we het constructief veilig en efficiënt kunnen bouwen en duurzaam onderhouden. Wij adviseren en ontwerpen daarom integraal samen met onze collega’s voor een duurzame toekomst. Wij richten ons daarbij op life cycle solutions en maken maximaal gebruik van de nieuwste digitale technieken’

Sander Roesink

Sander Roesink

Clustermanager Ontwerpmanagement

‘In Design & Construct contracten ben je succesvol als je op het juiste moment de juiste mensen in het ontwerpproces betrekt en met elkaar duidelijke afspraken maakt. Hierin moeten met name ook de collega’s van de werkvoorbereiding en de uitvoering een rol spelen door tijdig hun kennis en kunde in te brengen zodat we kunnen zeggen: ‘Mijn ontwerp is jouw ontwerp en jouw resultaat is mijn resultaat!’

Sanne van Vliet

Sanne van Vliet

Commercieel manager

Benieuwd wat BAM Infra kan betekenen? Neem gerust contact op!

Pieter-Martijn Flamink

Pieter-Martijn Flamink

Directeur

‘De Nederlandse infrastructuur is van hoge kwaliteit. Daar dragen wij elke dag aan bij. Veroudering en veranderend gebruik maken dat we het steeds iets beter en slimmer moeten doen. Samen, duurzamer en met nieuwe technieken. Dát is voor mij grensverleggend asset management.’

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via het formulier.
CAPTCHA
6 + 1 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.
Deze vraag is om te controleren dat u een mens bent, om geautomatiseerde invoer (spam) te voorkomen.