De N243 in de provincie Noord-Holland is een smalle weg met veel verkeer en een aantal drukke kruisingen. Wij plaatsten hier vier fietsbruggen om de weg voor fietsers veiliger te maken. Na drie jaar ontwerpen, testen en een vergunningsaanvraag startte in juli 2021 het 3D-betonprinten. Begin 2022 bouwden we de eerste fietsbruggen. In september 2023 leverden we de bruggen op.
De onderdelen voor de fietsbruggen zijn gemaakt door een 3D-betonprinter. Iedere brug bestaat uit zeven losse geprinte onderdelen. De bruggen gaan over de Jispersloot, Vrouwensloot, Beemsterringvaart en Voordijksloot langs de Schermerhornerweg. De vier 3D-betongeprinte fietsbruggen zijn geprint bij de printfabriek van Weber Beamix. De bruggen ontwerpen zij via een parametrisch model. Ze kunnen dit model eenvoudig aanpassen, zodat er unieke ontwerpen ontstaan die direct weer te printen zijn.
We transporteerden de brugonderdelen van de printfabriek naar de voorbouwlocatie. Op de locatie startten we met de voormontage van de brugonderdelen. Vervolgens plaatsten we de bruggen op de definitieve locaties.
In de traditionele bouw bestaat de hele brug uit beton en staal. Door gebruik van de 3D-betonprinttechniek worden constructies met minder materiaal gebouwd. Minder materiaal betekent minder CO2-uitstoot. Tijdens het bouwproces produceerden we ook minder afval bijvoorbeeld omdat er geen bekisting nodig is voor het beton. Ook waren er minder werkzaamheden en stappen op de bouwplaats nodig.
Henk Post, directeur Civiel bij BAM Infra Regionaal: ‘We moeten duurzamer bouwen. Samenwerken is hierbij essentieel. Als we over tien jaar terugblikken dan zullen we zien dat dit soort creatieve en innovatie oplossingen en samenwerkingsverbanden, het startpunt zijn geweest om duurzaam te bouwen.’
Met een levenscyclusanalyse is een vergelijking gemaakt tussen een traditionele betonnen fietsbrug die ter plaatse wordt gestort, een fietsbrug met betonnen geprefabriceerde ‘prefab’ liggers en de 3D-betongeprinte fietsbrug. Uit de vergelijking bleek de 3D-betonprinte fietsbrug de meest duurzame te zijn. Dit komt onder andere door het lage eigen gewicht van de brug doordat er minder materiaal is gebruikt door de geprinte holle constructie. En door de beperkte hoeveelheid wapeningsstaal.
In verschillende regio’s in Noord-Holland voeren we beheer en onderhoud uit. We hebben het 3D-betonprinten bij de provincie ingebracht als innovatie. We voerden alle werkzaamheden voor de 3D-geprinte fietsbruggen uit voor de provincie Noord-Holland. Dit is een onderdeel van de werkzaamheden voor het project N243 Herinrichting. De innovatieve techniek van 3D-betonprinten past bij een duurzame toekomst waarin steeds meer circulair en modulair gebouwd wordt.