Zeesluis IJmuiden: een prachtig voorbeeld van SAMEN GROOTS BOUWEN

Zeesluis IJmuiden is een bouwwerk om trots op te zijn. Het geleverde vakmanschap en de goede samenwerkingen zijn sensationeel. BAM collega Ruud Hendriks, Technisch Manager Uitvoering, werkte mee aan de bouw van dit megaproject. Hier was hij samen met zijn collega van Rijkswaterstaat jarenlang verantwoordelijk voor de techniek en uitvoering. 26 Januari was het dan zover: met een klik van de muis opende Koning Willem Alexander vanuit het Sluis Operatie Centrum (SOC) officieel de binnendeur van de grootste zeesluis ter wereld. Door de geldende corona maatregelen was er rondom de officiële opening een kleine live bijeenkomst. Ruud was één van de weinigen die er live bij was en hij zat zelfs bij de koning aan tafel! Hij kijkt met ons terug op deze bijzondere dag die een mijlpaal markeerde en hij deelt zijn eigen ervaring van de bouw van de sluis.

Ruud begint enthousiast te vertellen: “De opening was erg leuk opgezet. Het was een mooie happening om het zo af te sluiten met elkaar. Natuurlijk wel anders dan we gewend zijn: met publiek, champagne, eten en het ontmoeten van oud-collega’s. Het was indrukwekkend om te zien hoeveel mensen achter de schermen de hele regie in goede banen leidden.”

Ruud Hendriks in gesprek met koning Willem-Alexander

In gesprek met de koning

“Na de opening spraken de koning en de Minister van Infrastructuur & Waterstaat Mark Harbers met betrokkenen bij de bouw, bewoners en het havenbedrijfsleven,” vervolgt Ruud. “We hebben het gehad over de komende 26 jaar waarin wij verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van de zeesluis: hoe we gekeken hebben naar de onderhoudsaspecten in de techniek en het ontwerp. Verder spraken we over social return: onze succesvolle bijdrage als OpenIJ om mensen in de sociale dienst een werkplek te bieden en een springplank te verschaffen naar de arbeidsmarkt. De koning keek ervan op dat wij als bouwers nadenken over hoe we willen omgaan met social return. Tenslotte kwam aan bod dat we werkten met gemiddeld 700 bouwplaats medewerkers per dag van 19 verschillende nationaliteiten en hoe dat in de praktijk ging.”

Trots

“De Zeesluis IJmuiden is een Nederlands icoon, door Nederlandse bouwers gemaakt,” vertelt Ruud trots. “Gezien de complexiteit en de noodzakelijke middelen zijn er maar een aantal bouwbedrijven die dit kunnen. Ik vind het prachtig dat ik heb mogen werken aan de grootste zeesluis ter wereld. Verschillende dingen zullen me nog lang bijblijven. We hebben daar bijvoorbeeld het caisson mogen bouwen. Deze is zo groot als een voetbalveld. De diepte is gelijk aan een flatgebouw van acht etages. In drie maanden tijd hebben we dit in de grond laten zakken. Dat is echt uniek! Dat zal je nooit meer meemaken. Daarnaast hebben we de omgeving ontlast door al het materiaal via het water aan te voeren.”

Eén team, één taak

In opdracht van Rijkswaterstaat heeft Aannemersconsortium OpenIJ (BAM-PGGM en VolkerWessels) de zeesluis gebouwd. Een goede samenwerking is onmisbaar om succesvol te zijn. “We zijn het project gestart met een start up,” legt Ruud uit op de vraag hoe het project vorm gaf aan samenwerking. “Je zit met elkaar om de tafel en spreekt gedragsregels af. Je weet dat het zwaar gaat worden. Hoe houd je iedereen dan toch bij elkaar? Daar maakten we afspraken voor. We hebben toen ook een slogan met elkaar bedacht: SAMEN GROOTS BOUWEN,” vertelt hij enthousiast. “Als ik het project moet samenvatten in drie woorden, dan kies ik deze drie.”

Goed samenwerken had de hoogste prioriteit van het OpenIJ, maar bracht ook de nodige uitdagingen met zich mee. Ruud beschrijft dit als volgt: “Je moet het zo zien. Je speelt een Champions League wedstrijd. Alleen heb je nog nooit geoefend met elkaar. Daarnaast bouw je ook nog eens een prototype. Voor een auto staat ongeveer vijf jaar voor het ontwikkelen van een prototype voordat het de productie ingaat. Die tijd hadden wij niet. We konden bijvoorbeeld niet eerst oefenen voor het tot op de millimeter nauwkeurig naar beneden brengen van grote caissons. Dat moesten we in één keer goed doen. Dat maakt het wel spannend.”

“Vanaf dag één hebben we het écht opgepakt als het OpenIJ. Ik heb op het project nooit verschil gemerkt of iemand van BAM of van VolkerWessels was. Als team hebben we het voor elkaar gekregen zonder dat er ooit onderscheid was of dat er clubjes ontstonden.”

Blik naar de toekomst

“De sluis moet het 100 jaar blijven doen. Daar is een onderhoudsprogramma voor. Net zoals een auto dat heeft om de levensduur te verlengen. De komende 26 jaar is het constant bijschaven van onze onderhoudsfilosofie,” sluit Ruud af.