Van Meccano naar King Edward Point

Als klein meisjes speelde ontwerpleider Emma Gibert al liever met Meccano dan met poppen. Nu houdt ze zich al 13 jaar bezig met het ontwerpen van maritieme constructies. Overal ter wereld. Eén van haar laatste projecten was de kademuur in King Edward Point op Sub Antarctica. Eén van de koudste en meest afgelegen locaties ter wereld.

‘Ik kom oorspronkelijk uit Spanje. Geboren en getogen in Barcelona. Op de middelbare school had ik meer affiniteit met de exacte vakken. Mijn studie Civiele Techniek was dan ook een logische keuze. Door mee te werken aan civiele constructies doe ik iets concreets en tastbaars voor de samenleving. Dat trok mij aan in deze studie’, vertelt Emma.

Adiós Spaanse zon

‘Tijdens een internationaal uitwisselingsprogramma van de TU Delft leerde ik mijn man kennen. Na het afronden van mijn studie in Barcelona besloot ik de Spaanse zon te verruilen voor een toekomst in Nederland. Eind 2006 koos ik voor een internationale omgeving en tekende ik mijn arbeidscontract bij BAM Infraconsult, het advies- en ingenieursbureau van BAM Infra Nederland. Als constructeur ging ik aan de slag bij de afdeling Maritieme Constructies. Een uitdagende baan voor een beginnende constructeur. Gelukkig had ik veel aardige en kundige collega’s die mij hielpen. Ook met het leren van de Nederlandse taal. Dat was in het begin best lastig.’

‘Medio 2018 kreeg ik de kans door te groeien van senior constructeur naar ontwerpleider. Mijn inhoudelijke kennis en ervaring komen mij in deze nieuwe functie goed van pas.

Wereldwijde verbinder

‘Als constructeur werkte ik aan ontwerpen voor maritieme projecten overal ter wereld. Van Qatar tot Papua Nieuw Guinea en van Australië tot Panama. En soms mocht ik zelfs een periode naar het buitenland. Vanuit Australië werkte ik ruim een jaar aan de ontwerpen van twee aanlegsteigers in Papua Nieuw Guinea en Darwin. Daarvan heb ik veel geleerd’, aldus Emma. ‘Medio 2018 kreeg ik de kans door te groeien van senior constructeur naar ontwerpleider. Mijn inhoudelijke kennis en ervaring komen mij in deze nieuwe functie goed van pas. Als ontwerpleider maak ik verbinding door de belangen van alle partijen inzichtelijk te maken en open en transparant te communiceren. Ik wil ervoor zorgen dat iedereen weet wat we moeten doen. Met duidelijke afspraken, met de juiste randvoorwaarden. Op tijd en binnen budget.’

Koud kunstje

‘Mijn eerste, inmiddels afgeronde project als ontwerpleider is de King Edward Point-werf op het eiland South Georgia op Sub Antarctica. BAM heeft een partnerschap met British Antarctic Survey (BAS) om een aantal projecten uit de voeren. De King Edward Point-werf is na de nieuwe werf in Rothera (Antarctica) het tweede project waarvoor BAM Infraconsult het ontwerp heeft verzorgd. Vernieuwing en uitbreiding van de kademuur waren nodig om het nieuwe Britse poolonderzoeksschip, de RRS Sir David Attenborough, te huisvesten. Het maritieme ontwerpteam in Gouda en Singapore hebben samen het ontwerp gemaakt en vastgelegd in een 3D model. Ik ben trots op mijn collega’s, vertelt ze glunderend. ‘De onderlinge samenwerking binnen BAM Nuttall, BAM International, BAM Infraconsult en met de verschillende leveranciers was goed. Uitdagingen, die er zeker wel waren, losten we samen op. Een prestatie van iedereen die aan dit project heeft gewerkt.’

'In mei 2020 hadden we deze pittige klus eerder dan afgesproken uitgevoerd. Binnen planning en budget en in goede samenwerking tussen ontwerp en uitvoering. En een zeer tevreden opdrachtgever.’

Simpel, maar uitdagend

‘De bestaande kade uit de jaren ’80 was aan vernieuwing toe. Een relatief klein project. Appeltje-eitje zou je zeggen. De locatie van dit project maakt het echter lastig. Het zeer afgelegen eiland is alleen per schip bereikbaar,’ beschrijft Emma. 

In augustus 2018 zijn we gestart met een voorlopig ontwerp en een begroting voor dit project. Na het akkoord van BAS in april 2019, ging het projectteam in volle vaart verder en rondde het uitvoeringsontwerp af. Eind 2019 waren alle voorbereidingen getroffen. Op tijd klaar voor verscheping van alle onderdelen en al het bouwmaterieel voor een bootreis van minimaal vier weken.

Emma gaat verder: ‘Ons doel was om in één seizoen de nieuwe kade te bouwen, voordat het weer zou omslaan en de winter zou starten. Met een team van veertien medewerkers begonnen we in januari 2020 met de uitvoering. In mei 2020 hadden we deze pittige klus eerder dan afgesproken uitgevoerd. Binnen planning en budget en in goede samenwerking tussen ontwerp en uitvoering. En een zeer tevreden opdrachtgever.’

Aangeklede kade

‘De nieuwe kade met een levensduur van 50 jaar hebben we als het ware om de oude kade heen gebouwd. Met dit wrap-around ontwerp bespaarden we een hoop tijd en aanvulgrond, omdat we de oude kade niet hoefden te slopen en alle materialen dan ook niet hoeven af te voeren. Alle constructies in het water zijn gemaakt van damwandplanken. De zwaarste soort die er is. Deze planken zijn makkelijk in onderhoud en hebben een lange levensduur’, vertelt Emma trots.

De nieuwe kade heeft een verlenging van een tweede constructie (dolphin). Daarnaast heeft de kade drie aanmeerpunten waar het schip met de trossen aan vast wordt gemaakt. Ook heeft het een zinkanker om grotere schepen veilig te laten aanmeren.

‘Ik wil de komende tijd als ontwerpleider nog meer interessante maritieme projecten doen die bijdragen aan de bescherming tegen klimaatverandering en energietransitie.' 

Naar het einde van de wereld

‘Hoe bizar is het om te werken in een omgeving met wilde dieren. Die hielden we natuurlijk goed in de gaten. Want we wilden hun leefomgeving natuurlijk zo min mogelijk verstoren. De natuur op het eiland South Georgia is heel bijzonder. Je ziet er miljoenen pinguïns, albatrossen en zeehonden. Floortje Dessing was hier in dit gebied met haar programma ‘Floortje Naar Het Einde Van De Wereld’. Ze noemde dit gebied de meest afgelegen locatie in de wereld. Alhoewel ik zelf niet het genoegen had naar King Edward Point te gaan, is dat zeker geen understatement’, verzekert Emma.

Buiten mijn comfortzone

‘Ik wil de komende tijd als ontwerpleider nog meer interessante maritieme projecten doen die bijdragen aan de bescherming tegen klimaatverandering en energietransitie. Teamwork vind ik leuk. Een coördinerende rol past bij mij. Daarnaast pak ik ook andere activiteiten op. Een beetje buiten mijn comfortzone. Maar dat is goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik zit in de programmacommissie Betonvereniging in voorbereiding op de Betondag 2020. Hiervoor verdiep ik me in het instrumentarium Betonakkoord. Met de productie van beton komt helaas veel CO2 vrij. Daar moeten en kunnen we als ontwerpbureau zeker iets aan doen. Op de volgende Betondag krijgt dit akkoord een belangrijke rol. Onze aarde beschermen is belangrijk. Daar werk ik graag aan mee.‘