Als kind vond Peter Meijvis (ontwerpmanager) de Deltawerken al fascinerend. Aan dat soort projecten wilde hij later ook werken. Martin Bakker (projectmanager) vindt het bijzonder dat je in de infrastructuur vaak met niets begint en altijd iets achterlaat. Beiden hebben gewerkt aan de realisatie van Stadsbrug ‘De Oversteek’ in Nijmegen. Met enthousiasme en trots kijken zij terug op hun werk aan deze bijzondere en historische verbinding.
Zowel Peter als Martin hebben beiden inmiddels een mooie loopbaan bij BAM achter de rug. Peter startte in 1990 en Martin sinds 1989 met een tweejarige onderbreking bij een lokaal aannemersbedrijf.
Martin: ‘Ik ben bij HBW (een voorloper van BAM) gestart als jobrotator en heb gewerkt bij het bedrijfsbureau, de ontwerpafdeling en in de uitvoering. Al snel wist ik dat mijn hart ligt bij de uitvoering. Ik heb gewerkt aan veel verschillende, interessante, integrale projecten zoals de HSL, Spoorkruising A2 Den Bosch, N261, Uithoflijn, HOV ’t Gooi en natuurlijk ook Stadsbrug Nijmegen. Momenteel werk ik op het project Vught Verdiept, waar we in opdracht van ProRail een tijdelijk spoor met bijkomende werken in Vught aanleggen.’
Peter: ‘Na mijn afstuderen aan TU Delft ben ik in dienst gekomen bij het ontwerpbureau van HBG later overgenomen door BAM. Dat beviel zo goed, dat ik nooit meer ben weggegaan. Ik heb gewerkt aan ontwerpen van projecten overal op de wereld. Ik heb zelfs twee jaar in het Verenigd Koninkrijk gewerkt en gewoond. Bij BAM krijg je veel kansen en mogelijkheden. Als je maar actief aangeeft dat je iets leuk vind. Bij mij zijn op die manier de leukste activiteiten op mijn pad gekomen.‘
Zowel Peter als Martin hebben gewerkt aan het realiseren van Stadsbrug ‘De Oversteek’ in Nijmegen. Ze kijken allebei enthousiast en trots terug op dit bijzondere project.
Martin: ‘Ik ging pas later op dit project werken, toen het inmiddels in uitvoering was. De fundatie van de brug was al klaar en we waren bezig met de brugpijlers. Ik was verantwoordelijk voor het civiele deel van de brug met veel repeterende werkzaamheden. In het begin leverde dit opstartproblemen op. Dat is normaal. Daar hoef je niet bang voor te zijn. Belangrijk om dan bij te sturen. De klik tussen ontwerp, architect, werkvoorbereiding en uitvoering op dit project was goed. We hadden nauw overleg met elkaar over wat uitvoeringstechnisch mogelijk was. Samen hebben we veel integraal getest om te zien of de door ons bedachte oplossingen duurzaam, mooi en maakbaar waren. En het onderlinge contact is blijven bestaan. Heel bijzonder, een project WhatsApp groep van toen bestaat nog steeds. Ook de relatie met onze partners Max Bögl en Ney & Poulissen was goed. Ieder had zijn eigen rol en taak en nam zijn verantwoordelijkheid.’
Peter: ‘Werken aan deze brug was echt fantastisch. Zo’n zichtbaar en ook iconisch project. Ik was eindverantwoordelijk voor het integraal ontwerp. Alle disciplines zoals bijvoorbeeld civiel, wegen, hydraulica en staalbouw vielen daaronder. Voor het ontwerp was ik ook het aanspreekpunt richting gemeente Nijmegen. Na 2,5 jaar kwam er een nieuwe uitdaging op mijn pad. De functie afdelingshoofd Civiel Ontwerp heb ik toen met enthousiasme aangegrepen, maar met toch wel pijn in mijn hart heb ik dit project toen overgedragen.’
Martin vervolgt: ‘De bekistingen van de boogconstructies als onderdeel van beide aanbruggen hebben we steeds opnieuw gebruikt, omdat het maken van de 22 boogconstructies repeterend werk is. Na het gereed komen van de betonconstructie van de aanbruggen is de ruimte onder de wegconstructie opgevuld met schuimbeton. Dat is een betonsoort die buitengewoon licht is, goed isoleert en een hoog dragend vermogen heeft. Het wordt gemaakt wordt van weinig grondstoffen per volume-eenheid en er zijn minder bewegingen nodig om dit product te maken. De verwerking van dit bijzondere beton was heel spannend voor ons, omdat het veel warmte creëert bij het storten. De piek van die warmte moest eerst zijn afgenomen, voordat we verder konden. Dit gaf regelmatig druk op de planning.’
In 2011/12 maakte je nog niet echt het verschil bij een opdrachtgever met een duurzaamheidsplan. Duurzaamheid was nog in opkomst. Toch hebben we als combinatie Stadsbrug Nijmegen (BAM Infra Nederland en Max Bögl) toen al een aantal mooie duurzame maatregelen toegepast. Iets waar Martin en Peter nog altijd trots op zijn.
Peter: ‘We hebben ons materiaalgebruik zoveel mogelijk proberen te minimaliseren. Dat is al begonnen bij het ontwerp. Bijvoorbeeld door de toepassing van een enkelvoudige boog hadden we minder staal nodig. Ook hebben we – om minder beton te gebruiken - de hoofdraagconstructie van de bogen in de aanbruggen zo dun mogelijk gemaakt. Het was een flinke uitdaging om te berekenen of de constructie sterk genoeg was, maar uiteraard is het ons gelukt. De brug ligt in een natuurlijke omgeving. Om het geluid voor de omgeving terug te dringen, hebben we geluidswerend asfalt Redufalt toegepast. Ook hebben we geen dilatatievoegen gebruikt bij de pijlers. Dat scheelt een hoop ‘kedeng kedeng’ als er auto’s over de brug rijden. En is ook gunstig voor het onderhoud, want je hoeft dan die voegen niet te onderhouden.’
Op 23 november 2023 is Stadsbrug ‘De Oversteek’ tien jaar in gebruik. Martin: ‘We zijn er enorm trots op dat we deze bijzondere brug met veel historische waarde hebben mogen realiseren. Het eindresultaat lijkt enorm op de artist impression die aan het begin van het project is gemaakt door architect Ney & Poulissen. Het is echt ‘zoek de verschillen’ tussen het idee en de brug in werkelijkheid te vinden. Eigenlijk is het eindresultaat nog beter. Met een supertevreden klant!’
Meer weten over het project Stadsbrug ‘De Oversteek in Nijmegen