Om de energietransitie mogelijk te maken, bouwt Alliander de komende acht jaar ruim 180 energieverdeelstations. Deze stations zetten de hoogspanning van het hoofdnet om naar middenspanning en transporteren dit onder meer naar huishoudens en bedrijven. BAM Infra Nederland is een van de vier bouwpartners en realiseert een groot deel van de stations in Gelderland. De werkzaamheden zijn onderdeel van een meerjarige raamovereenkomst – en juist die langdurige samenwerking biedt volop kansen om slimmer, sneller, veiliger en duurzamer te bouwen.
In plaats van losse opdrachten, werken Alliander en BAM samen binnen een programmatische aanpak. Dat betekent dat projecten niet opzichzelfstaande klussen zijn, maar onderdeel van een groter geheel, met gezamenlijke doelen en vaste werkwijzen. ‘Door te leren van elk project en die lessen direct toe te passen in daaropvolgende projecten, versnellen we het proces’, zegt Sebastiaan Meijer, projectleider bij BAM Infra Nederland. ‘We kijken continu naar hoe het beter kan, bijvoorbeeld door werkvolgordes aan te passen of onderdelen te standaardiseren. Zo hebben we een verbetervoorstel gedaan om meer onderdelen van de transformatorcel te prefabriceren. Dat levert tijdswinst en veiligere werkomstandigheden op.’
Ook de inzet van vaste teams werpt z’n vruchten af. ‘In Ede werken we met hetzelfde uitvoeringsteam op meerdere projecten. Dat zorgt voor meer afstemming, minder fouten en een vlottere uitvoering,’ zegt Sander van den Berk, projectleider bij BAM Infra Nederland. Dagelijkse reflectiemomenten zoals de ‘Iedere dag beter’-sessies en het analyseren van 360°-beelden helpen om processen continu te verbeteren. ‘Als je samen bewust stilstaat bij wat er op de planning staat, krijg je begrip voor elkaars werk. Je kunt dan rekening houden met raakvlakken en efficiënter werken’, legt Sander uit. ‘Doordat we elkaar goed kennen, verloopt de samenwerking soepel en weten we precies waar we op elkaar moeten letten. Ook dat versnelt.’
Van links naar rechts: Sebastiaan Meijer en Sander van den Berk, projectleiders bij BAM Infra Nederland
De werkmethode wordt eveneens voortdurend onder de loep genomen. ‘Bij Bemmel, ons eerste project, leerden we veel over de werkvolgorde en dit leidde tot een aanpassing hiervan’, vervolgt Sander. ‘Het betonwerk voor de transformatorcellen was namelijk zeer tijdrovend. Door eerst de buitenwand te storten en de binnenwanden na elkaar te storten, ontstaat er meer werkruimte om deze werkzaamheden voor te bereiden. Hierdoor doen we het nu een stuk sneller, veiliger en comfortabeler. Op elk volgend project levert dat enkele weken tijdwinst op binnen een uitvoeringstijd van een paar maanden.’
Daarnaast bedacht het team om in de transformatorcel alleen beton toe te passen waar dat echt nodig is, zoals onder de transformator. ‘Op andere plekken zoeken we naar slimme alternatieven’, vertelt Sebastiaan. ‘Voor de roostervloer bedachten we bijvoorbeeld een minder tijdrovende staalconstructie.’ Dit voorstel ligt nu bij Qirion, dat voor Alliander het modulaire ontwerp van de standaard gebouwen heeft gemaakt. Deze verbetering verhoogt de bouwveiligheid en verkort de bouwtijd aanzienlijk.
Om nog efficiënter te werken, worden onderdelen gestandaardiseerd. Denk aan de toegangsdeuren voor middenspanningsruimtes, die nu op alle projecten hetzelfde zijn. Ook de prefab scherfwanden rond transformatoren worden zoveel mogelijk uniform uitgevoerd. ‘Wat we niet telkens opnieuw hoeven ontwerpen, kost minder tijd en geld’, aldus Sebastiaan.
Naast het algemene doel om te optimaliseren, was duurzaamheid een van de gunningscriteria voor de raamovereenkomst. BAM heeft Alliander een roadmap aangeboden om in 2027 vrijwel geheel emissieloos te werken en zet nu al volop elektrisch materieel in. Op een project in Ede passen we gerecycled dakbedekking van gerecycled bitumen toe. ‘De raamovereenkomst geeft ruimte om dit soort innovaties te proberen, ’vertelt Sebastiaan.
De raamovereenkomst maakt snelle opschaling mogelijk. Dankzij een gestroomlijnd offertetraject en vaste werkwijze kan binnen vier weken een aanbieding gedaan worden en kan vier weken na opdracht worden gestart met bouwen. ‘Ons programmateam bewaakt de lijn en de kwaliteit, het projectteam voert uit – en dat werkt,’ zegt Sebastiaan. Inmiddels is het project in Bemmel opgeleverd en lopen er meerdere in Ede, Druten en Slaghout.
Naast optimalisatie en versnelling, investeert BAM via dit contract ook in de ontwikkeling van medewerkers. ‘Dankzij de continuïteit kunnen collega’s ervaring opdoen met het zelfstandig uitvoeren van projecten. Ze hebben op operationeel niveau de regie, terwijl ze gebruikmaken van de programmatische aanpak en die ook actief helpen verbeteren,’ vertelt Sebastiaan. ‘Dat is goed voor henzelf, voor BAM en voor de sector.’
Via kwartaalbijeenkomsten delen Alliander en de vier bouwpartners optimalisaties en innovaties met elkaar. Zo wordt de inzet van CO₂-arm beton besproken, net als andere duurzame en efficiënte oplossingen. Sebastiaan: ‘We leren met én van elkaar. De raamovereenkomst is voor ons veel meer dan een contract – het is een vliegwiel voor een duurzame samenwerking.’