Geen opdracht te groot of ingewikkeld voor Sanne van den Haak, projectmanager Infra OV bij BAM Infra Nederland. ‘Ik ga aan op urgente projecten, op momenten dat het uitdagend wordt. Dan heb je elkaar nodig en moet je op elkaar kunnen bouwen.’
Eerst vanuit ProRail aan de slag op het project aanleg blusvoorzieningen op vijf havenemplacementen, nu vanaf de andere kant van de tafel
Ze groeide op in Bunnik, dus kende het hoofdkantoor van BAM. Het was dat moment dat ze besloot dat ze ooit nog een keer voor BAM wilde werken. ‘Geen idee eigenlijk waarom, en zonder civiele opleiding wist ik niet of dat wel kon.’ Na haar studies Politicologie en Communicatiewetenschappen werkte ze voor een bureau dat zich bezighoudt met scholenbouw. ‘Ik had er uiteenlopende functies en werkzaamheden. Ik gaf workshops om tot een programma van eisen te komen, maar deed ook bouwbegeleiding, juridische trajecten en de begeleiding van aanbestedingen. De wens om dichterbij huis te werken, bracht haar bij ProRail. ‘Ik ben begonnen als planner van grote projecten. Later ben ik er ook risicomanagement bij gaan doen en weer daarna werd ik projectmanager, onder andere voor de bouw van stations.’
Voor haar werk had Sanne verschillende gesprekspartners aan tafel. ‘Van de gemeente en de architect tot omwonenden en natuurliefhebbers.’ Dat was interessant, maar ze merkte ook dat er veel tijd opging aan het vinden van consensus. ‘Ik wilde gewoon bouwen. Dat samen onderhandelen over in mijn ogen kleine dingen zoals bijvoorbeeld de kleur van een trapleuning past niet bij mij.’ Binnen ProRail was er bewegingsruimte en een functie die erbij aansloot. Sanne ging aan de slag in het havengebied van Rotterdam. ‘Daar ligt de focus op veiligheid en of het werkt. Bovendien kon ik er mijn hart ophalen qua vaart maken en bouwen. Er was veel achterstallig onderhoud én er moest veel gebeuren. Het was de leukste werktijd die ik heb gehad, maar het kostte wel heel veel energie. Ik maakte vrienden, maar ook vijanden om het onmogelijke mogelijk te maken bij de aanleg van blusvoorzieningen op vijf havenemplacementen.’
Net zo hard als ze bouwt aan Nederland, bouwt Sanne ook aan haar eigen carrière. ‘Op een gegeven moment besloot ik dat ik aan de andere kant van de tafel wilde zitten om nog beter te begrijpen hoe het aan beide zijden werkt en hoe het dus samen nog beter kan. Van opdrachtgever naar opdrachtnemer. Ik had al goede ervaringen met BAM in mijn tijd met ProRail en dus besloot ik daar te solliciteren.’
Sinds 1 december werkt Sanne als projectmanager Infra OV, onder andere voor de afdeling heavy rail (spoor). ‘Wij doen alle klussen waarbij verbouw of nieuwbouw van spoor gemoeid is. Niet alle opdrachten die ik doe zijn overigens zo groot als bijvoorbeeld de blusvoorzieningen. Zo zijn we nu bezig voor de NS met het bouwen van slimme camera’s langs het spoor die treinen op baanvaksnelheid kunnen scannen op gebreken zodat ze niet meer iedere 48 uur uit de roulatie hoeven. Een mooie innovatie op het gebied van digitalisering.’
Leuk in haar werk vindt Sanne de momenten waarop het uitdagend wordt en je het samen op gaat lossen. ‘Dan heb je elkaar nodig, moet je op elkaar bouwen en vertrouwen. Samenwerking is dan belangrijk.’ Wat is haar kracht op dit soort momenten? ‘Ik zie altijd wat er wel kan. Ik ben creatief, denk in mogelijkheden en ik ben communicatief sterk. Ik kan goed overbrengen waarom we doen wat we doen. Ook ben ik heel transparant en open. Ik werk best wel in een mannenwereld. Van de zestien projectleiders Infra OV ben ik de enige vrouw. Hoe dat komt? Ik denk dat vooral vroeger in de bouwwereld dit banen waren waarbij je lange werkdagen maakte. Nu zie je dat ook bij BAM wel verschuiven. Ik werk fulltime, maar als mijn kind op vrijdagochtend een toneelvoorstelling heeft ben ik daar echt wel bij!
Heeft de bouwwereld iets te winnen bij meer vrouwen? ‘Het maakt mij echt helemaal niet uit met wie ik werk, maar dat ben ik. Ik denk wel dat vrouwen meer hun zachte kant durven te tonen. Transparant en kwetsbaar durven te zijn. In ieder geval meer dan mannen. Dat zijn wel belangrijke kwaliteiten, zeker bij urgente projecten. Niemand heeft de waarheid in pacht. Ik geniet ervan dat ik bouw aan de BV Nederland. Thuis schilder je een muur en kun je er met voldoening naar kijken. Als je bouwprojecten nog groter zijn, kun je nog meer genieten. Het maakt me trots.’