Anghela Lolkama (Rijkswaterstaat) en Johan Eijzenga (BAM) werken samen aan de N33 in Noord-Nederland. In 2010 heeft Rijkswaterstaat de verbreding van deze weg met een DBFM-contract in de markt gezet. Onder de naam ‘Poort van Noord’ heeft BAM ingeschreven op deze opdracht. En met succes! Tot 2034 onderhoudt BAM de weg en zorgt met twee werkweekenden per jaar dat deze aan alle eisen blijft voldoen. Hoe ze dat doen? Met ADAPT Wegen en Smart Mobility.
Met slechts twee keer per jaar een onderhoudsweekend zorgt de Poort van Noord ervoor dat de N33 onderhouden blijft. Tijdens die weekenden is de weg volledig afgesloten voor verkeer. Door deze manier van werken, moet Poort van Noord ver vooruit plannen. En dat is heel uniek voor de rijkswegen. Johan: ‘99% van het onderhoud doen we in twee weekenden. De weekenden worden ingepland op basis van het maaiseizoen. We moeten hiervoor minimaal een half jaar vooruit kijken. Komend jaar werken we in week 26 en in week 36. Dat betekent dat we dus na week 36 pas weer in 2023 aan de weg werken.’ Het ver vooruit plannen vindt Johan wel uitdagend. De constructie is ook heel uniek voor rijkswegen.
Om al het onderhoud in slechts één weekend te doen, moeten we eerst alle schades goed in beeld brengen. Met ADAPT Wegen maken we gebruik van slimme technologieën. Johan: ‘Het inwinnen van data doen we met een scanauto met LIDAR scanners en camera’s. Met deze scanauto rijden we gewoon met het verkeer mee. Afzettingen zijn daardoor niet meer nodig. De gemaakte beelden analyseren we vervolgens met AI technologie en vertalen we door naar een onderhoudsplan. In een handig dashboard zien we precies wat en waar de schades zijn. En dan gaat het niet alleen om het asfalt. Tegelijkertijd nemen we ook de geleiderail, verkeersborden, hectometerpaaltjes et cetera mee. Als we alles digitaal en nauwkeurig in kaart hebben gebracht, kunnen we de onderhoudswerkzaamheden gaan voorbereiden en inplannen.’
De keuze voor deze manier van onderhouden is gemaakt in samenspraak met partners in de regio. Anghela heeft hier veel gesprekken over gehad. Vóór de keuze van de twee werkweekenden hadden weggebruikers veel meer hinder. De weg was toen zes keer per jaar gedeeltelijk afgesloten. Anghela: ‘We hebben bij de N33 te maken met heel veel stakeholders. We werken samen met vier gemeentes, twee provincies, waterschappen en bedrijven in de regio. We hebben hen vooraf meegenomen in onze visie en mogelijkheden om de werkzaamheden te plannen. Daarbij zijn we ook blij met de flexibiliteit van Poort van Noord om mee te denken in de mogelijkheden en oplossingen. In 2019 hebben zij hard gewerkt aan deze manier van werken. In 2021 hebben we dat voor het eerst toegepast en dat was gelijk een groot succes.’
En niet alleen de manier van plannen was een succes voor dit project. Ook in de communicatie over de werkzaamheden hebben Anghela en Johan iets nieuws geprobeerd: push-berichten. Johan: ‘Iedereen kent wel de gele vooraankondigingsborden langs de weg als we ergens gaan werken, maar eigenlijk ben je al vergeten wat er staat, zodra je voorbij bent gereden. Door weggebruikers van de N33 na hun rit push-meldingen te sturen via social media, hebben we hen geïnformeerd over de afsluiting. Communicatie met de weggebruiker is altijd lastig, maar dit bleek een goede oplossing.’