Stillere hogesnelheidslijn in Zoetermeer

20 augustus 2021 14:18

In de nacht van zondag 22 augustus starten we met het geluidsabsorberend maken van een 2400 meter lang geluidsscherm. Dat gebeurt in Zoetermeer, aan de westzijde van de hogesnelheidslijn (HSL). Een deel van de huidige transparante schermen vervangen we door geluidsabsorberende panelen. De werkzaamheden duren tot eind 2021.

Dag- en nachtwerk

Overdag voeren we langs de HSL voorbereidend werk uit. Denk hierbij aan het op locatie brengen van de materialen en het maken van de fundering voor het nieuwe geluidsabsorberende scherm.  

Het vervangen van de huidige schermen door geluidsabsorberende panelen gebeurt ’s nachts, tussen 00.30 en 04.30 uur. Dan rijden er geen treinen rijden op de HSL. De spanning kan dan van de bovenleiding, zodat we veilig kunnen werken.   

Deze werkzaamheden duren tot eind 2021. In mei 2022 start het grondwerk voor het plaatsen van een nieuw scherm van 400 meter, ter hoogte van de voetbalvelden van sv DSO Zoetermeer. Als alles volgens planning verloopt, is het nieuwe scherm in maart 2023 klaar. 

Bovenwettelijke maatregelen

Het geluid dat de treinen op de HSL maken, past binnen de wettelijke geluidsnormen. Toch ervaren omwonenden sinds 2009 overlast van het treinverkeer op het traject. In 2009 werd de HSL in gebruik genomen.

Om de geluidswaarden verder te beperken, heeft het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (I&W) in 2015 besloten om bovenwettelijke maatregelen te nemen op meerdere plekken langs de HSL. Deze maatregelen voeren we hier nu uit.

Bijzondere samenwerking

Het ministerie van I&W is opdrachtgever van de geluidsmaatregelen. BAM Infra Nederland voert de geluidsbeperkende maatregelen uit in opdracht van Infraspeed Maintenance B.V., de operationele beheerder van de HSL. ProRail ziet toe op de juiste uitvoering van de werkzaamheden. Daarnaast is ProRail verantwoordelijk voor de verkeersleiding, de capaciteitsverdeling en de organisatie bij calamiteiten.

Lees hier het volledige nieuwsbericht van ProRail