Samen met Rijkswaterstaat maken we de rijkswegen in Oost-Nederland weer toekomstbestendig

5 november 2020 16:58

Groot onderhoud aan wegen is nodig voor veilige en vlotte doorstroming van het verkeer. Rijkswaterstaat Oost-Nederland heeft ons onlangs opdracht gegeven voor het Integraal Groot Onderhoud (IGO) van de rijkswegen in Oost-Nederland. Dit is de opvolger van het contract uit 2018 en 2019 dat wij ook voor Rijkswaterstaat hebben uitgevoerd. 

Wegen in goede conditie

In 2021 en 2022 gaan wij aan de slag met het groot onderhoud aan de belangrijke verkeersaders A12, A15 en A50, N18, A/N35, N36 en N48. Door  vervanging van het asfalt zorgen we ervoor dat de wegen in een goede conditie blijven. Uiteraard gebruiken we hiervoor onze duurzame asfaltmengels wat naadloos aansluit op de ambities van Rijkswaterstaat en BAM: het verduurzamen van onze infrastructuur. Ook plegen we groot onderhoud aan viaducten, geleiderails en geluidschermen. Daarnaast voeren we de opgedragen maatregelen voor  flora en fauna uit  en zorgen we voor een veilige inrichting van de bermen.

Fred-Jan Moll, directeur productie BAM Infra Wegen Oost: "Met dit project kunnen we doorbouwen op de mooie samenwerking die we met Rijkswaterstaat hebben opgebouwd vanuit het vorige onderhoudscontract. Met behulp van artificial intelligence actualiseren we de staat van het areaal, zodat we zonder verrassingen tijdens de uitvoering het werk kunnen realiseren. Samen zorgen we dat de wegen in Oost-Nederland weer toekomstbestendig zijn.”

Meerjarenprogrammering Rijkswaterstaat

De onderhoudsmaatregelen zijn het resultaat van inspecties die zijn opgenomen in de meerjarenprogrammering van de drie districten van Rijkswaterstaat in het areaal Oost-Nederland. De berm- en geluidmaatregelen komen voort uit het Programma Veilige Inrichting Bermen (PVIB) en het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) en Geluid Productie Plafonds (GPP).