Project HOV in ’t Gooi wint Duurzame Parel

26 februari 2020 09:52

Samen met ProRail en de Provincie Noord-Holland hebben we de Duurzame Parel ontvangen voor het project HOV in ’t Gooi. De prijs is een initiatief van Duurzaam GWW, samenwerkingsverband op Grond, Weg en Waterbouw. Volgens de jury hebben wij de Parel mede ontvangen, omdat het project een mooi voorbeeld is voor de toekomst. Om ruimte te maken voor nieuwe ontwikkelingen worden er bomen gekapt. De gekapte bomen worden gecompenseerd met nieuwe bomen die langs de bus en spoorbaan worden aangelegd. Zo willen we overlast voor dieren en de mens tegen gaan.

Ruben Favié, projectmanager bij BAM Infra Nederland: “HOV in ’t Gooi heeft alles in zich. Civiele kunstwerken, wegenbouw, rail en ondergrondse infra komen hier bij elkaar in zowel een binnenstedelijke omgeving als in een natuurgebied. Dat maakt het project zo mooi. Dat doen we in een open samenwerking met ProRail, gemeente Hilversum en Provincie Noord-Holland, waarbij we gezamenlijk het projectbelang op één zetten. Zo bereiken we voor alle partijen het optimale resultaat, ook op duurzaamheid, waarvoor we nu met deze duurzame parel worden beloond!”

Minder hinder en meer veiligheid

Tijdens de bouw van de nieuwe busbaan, de natuurbrug en de spooronderdoorgang houden wij rekening met de omgeving en zorgen we met slimme verkeersoplossingen voor minder overlast en meer veiligheid. Zo maakt het bouwverkeer alleen gebruik van hoofdwegen waarmee we gevaarlijke situaties in woonwijken voorkomen. De aanleg van de natuurbrug zorgt ervoor dat dieren veilig kunnen oversteken tussen de Utrechtse Heuvelrug en het Gooi.

Minder hinder door snelle bouwmethode

Door de strakke planning is de weg ongeveer 1,5 jaar afgesloten voor gemotoriseerd verkeerd, bijna een jaar korter dan verwacht. Dit komt omdat wij ervoor gekozen hebben om de onderdoorgang voor het autoverkeer als eerste aan te leggen. Volgens de planning is de weg in augustus 2021 alweer bereikbaar voor snelverkeer. Ongeveer negen maanden later kunnen voetgangers en fietsers ook gebruik maken van de onderdoorgang. Eind maart 2020 zal de bouw van de spoorwegonderdoorgang ter hoogte van de huidige overweg officieel van start gaan.

Meer informatie?

Kijk dan hier op de projectpagina.