Duurzaam geleiderailontwerp vergroot veiligheid Friese provinciale wegen

9 juni 2020 11:56

Innovatieve funderingstechniek lost ruimteprobleem op

De combinatie BAM, Saferoad Holland en Witteveen+Bos heeft de prijsvraag ‘Alternatieve obstakelbeveiliging’ van de Provincie Friesland gewonnen. Het innovatieve concept is te plaatsen ondanks de vele kabels en leidingen in de grond en past in de beperkte ruimte die beschikbaar is, door de vele bomen die dicht op de wegen staan. De prijsvraag was gericht op alternatieven voor obstakelbeveiliging langs de provinciale wegen met als doel het aantal verkeersslachtoffers te verminderen. Provincie Friesland is op het concept Compact Ecorail uitgekomen.

Compact Ecorail

Het samenwerkingsverband van BAM, Saferoad en Witteveen+Bos kwam met een innovatief geleiderailontwerp: Compact Ecorail. De fundering is schuin verankerd. Zo hoeven er geen vangrailpalen geplaatst worden op de strook waar leidingen liggen. Bij eventuele aanrijdingen wordt schade aan leidingen op deze manier voorkomen.

De bovenbouw van de geleiderails bestaat uit weervast staal (cortenstaal). Een sterk materiaal dat landschappelijk goed inpasbaar is en wat betreft duurzaamheid een stuk beter scoort dan de meest gebruikelijke alternatieven, zoals thermisch verzinkt staal.

Duurzaam

Naast een lagere CO2-uitstoot per strekkende meter is de Compact Ecorail ook kosteneffectief, met name door het gebruik van bestaand materieel. Ook sluit het ontwerp naadloos aan op veelgebruikte standaarden.

Behoud van bomen

Langs veel provinciale wegen staan bomen zo dicht op de weg, dat deze een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Het gaat om bomen die binnen de zogenaamde obstakelvrije zones staan. Dat zijn zones die zijn bedoeld om de weggebruiker de kans te bieden veilig langs de weg tot stilstand te komen. De zones mogen geen obstakels bevatten die bij aanrijding ernstige schade aan een voertuig en inzittenden kunnen veroorzaken. De bomen waar het om gaat hebben vaak een belangrijke landschappelijke waarde waardoor kappen geen optie is. Het plaatsen van traditionele vangrails is vaak niet mogelijk door de smalle berm, die vaak ook nog vol ligt met leidingen. De provincie Friesland zoekt daarom naar innovatieve oplossingen.