De Rotterdamsebaan in de prijzen

10 november 2017

De Rotterdamsebaan, waarbij BAM Infra hoofdaannemer is, viel bij het congres ‘Geluid, Trillingen, Leefomgeving in twee categorieën in de prijzen. De Gemeente Den Haag, opdrachtgever voor de meest duurzame tunnel van Nederland, won de award in de categorie ‘gemeente’. De combinatie Rotterdamsebaan won in de categorie ‘industrie’. Woensdagmiddag 7 november werden de awards uitgereikt door oud minister van VROM, mevrouw Jacqueline Cramer. 

Volgens de jury “laat de combinatie zien dat integrale aandacht voor duurzaamheid in de praktijk niet alleen een papieren tijger is. Er zijn talloze maatregelen en innovaties die toegepast worden bij de Rotterdamsebaan, zoals het verbeteren van de luchtkwaliteit in de toekomstige tunnel en terugdringen van geluidsoverlast door verkeer. Maar ook tijdens de bouw is er oog voor duurzaamheid, bijvoorbeeld door het gebruik van GTL, een schonere brandstof voor bouwmachines. Hierdoor is er minder uitstoot, wat goed is voor het milieu maar ook voor de mensen die op de bouwplaats aan het werk zijn”.

Integraal duurzaam aanbesteden
Steeds meer overheidsinstanties hebben aandacht voor duurzaamheid. De overheid kan via aanbestedingen verduurzaming stimuleren. Echter, in de praktijk blijkt het toch vaak lastig aandacht te schenken aan alle aspecten van duurzaamheid en dit te integreren in de tender procedure. Er moet een balans worden gevonden tussen CO₂-reductie, circulaire aanpak, geluid, luchtkwaliteit, brandstofkeuze, verkeersveiligheid en energiegebruik. De gemeente Den Haag  ontvangt dit jaar de award in de categorie ‘gemeenten’  De aanpak van kwalitatieve tendering leidt tot ongekende innovaties. 

De ‘Combinatie Rotterdamsebaan v.o.f.‘ heeft de award in de categorie industrie gewonnen, omdat zij laten zien dat integrale aandacht voor duurzaamheid in de praktijk echt kan. Men is ook trots op de vele innovaties die gaan resulteren in verbetering van de luchtkwaliteit en geluidsoverlast. Dit is een mooie stap naar hindervrij bouwen. Shell levert met GTL een schonere brandstof. Samenwerken tussen overheid en bedrijfsleven resulteert in betere oplossingen.

De Rotterdamsebaan; de meest duurzame tunnel van Nederland
De tunnel kent tal van duurzame toepassingen. Zo voorzien zonnepanelen deels in de energiebehoefte. Fijnstof wordt afgevangen bij de tunnelmonden door middel van een ‘Fine Dust Reduction System’ (FDRS). Er wordt gebruik gemaakt van het duurzame asfalt LEAB en we installeren geluidsomvormers (diffractoren).

Ook tijdens het bouwproces staat duurzaamheid voorop; we passen schonere brandstof toe op de bouwplaats (GTL) en we gebruiken er ledverlichting.

Meer informatie over dit project vind je hier.